Niemiecki YouTuber sprawdził zasięg kilku modeli samochodów elektrycznych w zależności od szybkości jazdy. Na przykładzie Tesli Model S P85D postanowiliśmy oszacować, o ile spada zasięg wraz ze wzrostem szybkości.

Samochód elektryczny: im większa szybkość, tym mniejszy zasięg

Horst Luening wykonał kilka pomiarów dla Tesli S, Tesli X i Hyundaia Ioniq Electric. Wynik był oczywisty – im auto jedzie szybciej, tym zasięg na baterii jest mniejszy:

> Jak spadają zasięgi samochodów elektrycznych na autostradzie [WYKRES]

Dla Tesli S P85D uzyskał następujące wartości:

  • oficjalny zasięg samochodu (EPA): 407 km
  • przy 90 km/h: 536 km, 131,7 procent zasięgu oficjalnego,
  • przy 150 km/h: 294 km, 72,2 procent zasięgu oficjalnego,
  • przy 200 km/h: 185 km, 45,5 procent zasięgu oficjalnego.

Postanowiliśmy zatem przyjąć te dane jako punkty wykresu, żeby sprawdzić, jaka autostradowa szybkość oferuje rozsądny stosunek możliwości do zużycia energii. Oto obliczenia (liczby zostały zaokrąglone do pełnych dziesiątek):

  • 90 km/h: 536 km,
  • 100 km/h: 490 km, 120,4 procent zasięgu oficjalnego,
  • 110 km/h: 450 km, 110,6 procent,
  • 120 km/h: 410 km, 100,7 procent,
  • 130 km/h: 370 km, 90,9 procent,
  • 140 km/h: 330 km, 81,1 procent,
  • 150 km/h: 294 km, 72,2 procent,
  • 160 km/h: 270 km, 66,3 procent,
  • 170 km/h: 240 km, 59 procent,
  • 180 km/h: 220 km, 54,1 procent,
  • 190 km/h: 200 km, 49,1 procent,
  • 200 km/h: 185 km.

Wnioski: jak jeździć elektrykiem po autostradzie (dla Tesli S P85D)

Nie jest tajemnicą, że im szybciej jedziemy, tym wyższy pobór mocy, a przez to – mniejszy zasięg. Rzecz jasna powyższe obliczenia to tylko szacunki i będą się różniły przy innej pogodzie, innym stylu jazdy czy modelu auta.

> Volkswagen wydaje na baterie tyle, ile warta jest cała… Tesla

Z obliczeń wynika jednak, że optymalna szybkość jazdy Teslą Model S P85D po autostradzie to między 105 a 125 km/h. Czy to mało? Liczniki w większości samochodów spalinowych zawyżają szybkość pojazdu o 5-10 km/h – dlatego powyższy przedział odpowiada mniej więcej 110-135 km/h „na liczniku”.

Utrzymywanie się w przedziale 105-125 km/h i rozsądne operowanie pedałem przyspieszenia powinno pozwolić nam na przejechanie mniej więcej takiej odległości, jaka wynika z pomiarów EPA.

> Elektryczna Kia Niro (2018): DANE TECHNICZNE

Szybkość poniżej 105 km/h odradzamy. Naszym zdaniem nie jest ona zbyt bezpieczna ze względu na wyprzedzające nas tiry i autobusy. Przy szybkości między 125 a 145 km/h musimy mieć świadomość, że stracimy około 1/4 zasięgu, więc gra jest warta świeczki tylko do dystansu 400 kilometrów.

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 14 głosów Średnia: 4.3]