W Teslach Model S i X po faceliftingu nie będzie już wybierania kierunku jazdy dźwignią. Według Muska wszelka konieczność interakcji kierowcy z samochodem to błąd. Nowe Modele S Plaid automatycznie dobierają kierunek jazdy, ale człowiek też będzie miał wpływ na ten proces.
Tesla Auto Shift. Koncerny motoryzacyjne nie wpadły na to nigdy, Tesla po kilkunastu latach
Przy standardowej konfiguracji Tesle Model S Plaid uruchomią się, gdy kierowca wejdzie do samochodu, zapnie pas i naciśnie pedał hamulca. Żeby pojechać do przodu (D), człowiek będzie musiał musnąć ekran w górę, żeby ruszyć w tył (R) – w dół. Ale w części Controls -> Pedals & Steering właściciel samochodu może włączyć funkcję Auto Shift out of Park (Beta). Sprawi ona, że po naciśnięciu pedału hamulca samochód automatycznie dobierze kierunek jazdy w oparciu o lokalizację i dane płynące z czujników (krawężnik z przodu = jedziemy w tył itd.).
Obecna wersja Auto Shift nie obsługuje wielokrotnej zmiany między kierunkami jazdy, jeżeli więc kierowca zechce jechać w tył, a później podjechać do przodu, bo na parkingu będzie zbyt ciasno, będzie musiał przełączać kierunki jazdy samodzielnie (źródło, wymagane przełączenie na Stany Zjednoczone).
Here you go! https://t.co/yGBIFdbIB1 pic.twitter.com/1A9BBWwfkE
— Sawyer Merritt 📈🚀 (@SawyerMerritt) June 11, 2021
Jeśli chodzi o sterowanie ręczne, tryb jazdy do przodu (D) aktywuje się tylko wtedy, gdy samochód stoi lub jedzie do 8 km/h w tył (R). Podobnie jest z cofaniem: „wsteczny” włącza się muskając ekran w dół podczas postoju lub jazdy z szybkością do 8 km/h do przodu. Najwięcej zachodu będzie z „luzem” (N): kierowca będzie musiał kliknąć Controls i przytrzymać ikonkę N.
Gdyby ekran uległ uszkodzeniu, a samochód nie wybierał właściwego kierunku jazdy, kierowca ma do dyspozycji jeszcze jeden zestaw przycisków, który zmienia tryby jazdy. Znajduje się on na tunelu środkowym, pod indukcyjnymi ładowarkami telefonów. Normalnie ten pas z przyciskami jest nieaktywny, ale można go włączyć przytrzymując jeden z przycisków:
Przy okazji Sawyer Merritt zamieścił też film pokazujący działanie kierunkowskazów. Obydwa przyciski sterujące będą po lewej stronie kierownicy. Tymczasowe aktywowanie któregoś kierunkowskazu nastąpi po dotknięciu przycisku, uruchomienie na stałe – po jego wciśnięciu:
Here you go! https://t.co/yGBIFdbIB1 pic.twitter.com/1A9BBWwfkE
— Sawyer Merritt 📈🚀 (@SawyerMerritt) June 11, 2021
Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: czytając i pisząc o tym wszystkim czuję się tak, jak tuż przed zakupem nowego, znacznie lepszego telefonu 🙂