W sierpniu Hyundai udostępnił aktualizację oprogramowania do Hyundaia Ioniqa 5 i 5N, ale nie do Ioniqa 6 [oraz wielu modeli spalinowych; źródło]. W samochodach dodano opcję szybkiego wyłączenia dźwięków ostrzegawczych przez przytrzymanie przycisku Mute (ikona głośnika) na kierownicy. W autach koncernu Hyundai Motor Group były one jednymi z bardziej irytujących na rynku, niekiedy wiązały się z wyświetleniem alertów, które znikały zanim kierowca zdążył je odczytać. 

Aktualizacja oprogramowania Hyundai: powiadomienia, nawigacja, głośność

Najnowsza wersja oprogramowania pochodzi z końca lipca 2024 roku, udostępniona została na początku sierpnia 2024. Hyundai rozwiązał w nim podstawowy problem swoich klientów, który nękał ich od kilkunastu miesięcy. Otóż od 6 lipca 2024 roku wszystkie nowo rejestrowane auta na terenie Unii Europejskiej muszą być wyposażone w systemy bezpieczeństwa monitorujące uwagę kierowcy, przypominające mu o konieczności patrzenia na drogę, informujące o przekroczeniu szybkości za pomocą wizualnych i dźwiękowych powiadomień.

Producenci byli gotowi już w 2023 roku, czego efektem były brzdęknięcia, piknięcia i komunikaty ostrzegawcze. Dręczył one kierowcę nawet wtedy, gdy samochód się mylił, bo na jezdni zostały stare pasy, gdy nawigacja miała nieaktualne dane o ograniczeniach albo przeczytała znak z sąsiedniej jezdni, gdy człowiek poruszał się zawijasami, żeby omijać dziury lub kałuże. W autach niemieckich marek i Tesli dźwięki były dopracowane, należały do jednej gamy, dawało się je wyciszyć ikonką głośnika w górnej części ekranu (Tesla, Mercedes) lub rozwijając dodatkowe menu z przyciskami (Volkswagen, Skoda, Audi).

Wyłączenie dźwięków powiadomień

W Hyundaiach i Kiach prawie każdy alert był z innej parafii (rodzaj, barwa). Dzięki najnowszej wersji software’u można je wyłączyć przytrzymując przycisk głośnika na kierownicy po uruchomieniu auta. Choć Hyundai twierdzi, że operację trzeba prowadzić po każdym uruchomieniu (bo takie są wytyczne UNECE), w naszym przypadku wystarczyło jednorazowe przytrzymanie przycisku głośności na kierownicy – to zapewne kwestia faktu rejestracji samochodu przed 6 lipca 2024. Oprogramowanie nosi symbol NE_E.EUR.S5W_L.001.001.240726 (Ioniq 5; nawigacja Gen5W), NE1KN.EUR.ccNC_Lite.001.002.240627 lub NE1KN.EUR.ccNC.001.002.240719 (Ioniq 5N; nawigacja ccNC).

Zmiany w nawigacji

Najnowsza wersja oprogramowania nawigacji nauczyła się rozpoznawać często odwiedzane miejsca i proponować zapisanie ich jako domu lub miejsca pracy. W stosunku do starszej wersji, z którą mieliśmy do czynienia w zeszłym roku, gdy zaplanowana podróż przekracza zasięg samochodu, nawigacja Hyundaia automatycznie doda do trasy szybkie ładowarki. Tę zmianę widzieliśmy po raz pierwszy w nieco innym interfejsie w Kii EV9, pojawiła się też w Kii EV3 (ccNC), wcześniej oprogramowanie zadawało nonsensowne pytanie o potrzebę wyszukania stacji ładowania i wypisywało ich listę, żeby „kierowca sobie wybrał” (Gen5W).

Ponadto stacje ładowania są wyświetlane na mapie w pobliżu miejsca docelowego. Funkcja dostępna jest pod przyciskiem [Parkowanie/Stacje ładowania].

Hyundai chwali się też obsługą SoundCloud (kilka miesięcy temu pojawiło się Amazon Music), która wymaga wcześniejszej aktywacji i rejestracji oraz pakietu danych. Ten ostatni oferowany jest za darmo przez pierwsze pięć lat. W opcjach pojawiła się wreszcie możliwość wygodnego dopasowywania głośności źródła dźwięku Bluetooth – da się ją zmienić z poziomu telefonu, ale pokrętło oferuje większą rozdzielczość (0-30).

Aktualizacja software’u do pobrania dostępna jest TUTAJ. Wymaga oprogramowania Navigation Updater (TUTAJ) i szybkiej karty SD o pojemności 32 GB lub pendrive’a o pojemności 32 GB.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 0 głosów Średnia: 0]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: