Brytyjski Octopus Energy we współpracy z chińskim BYD-em wprowadził do oferty w Zjednoczonym Królestwie kompletny zestaw V2G, Power Pack Bundle. Składa się on z samochodu elektrycznego BYD Dolphin obsługującego V2G („V2G enabled”), ładowarki Zaptec Pro i dopasowanego planu taryfowego, który jest skalkulowany w taki sposób, że nabywca samochodu może jeździć za darmo. Miesięczna opłata za wszystko (samochód, sprzęt) to 300 funtów, równowartość 1 500 złotych miesięcznie.

Pierwszy kompletny zestaw V2G na świecie

Octopus Energy od lat testuje dwukierunkowy przepływ energii, ze specjalnych taryf korzystają nawet nasi Czytelnicy mieszkający na terenie Zjednoczonego Królestwa. Wcześniej eksperymenty prowadzono głównie z Nissanami Leafami, bo był do nich kompletny sprzęt V2G, teraz sytuacja zaczyna się zmieniać. Firma oficjalnie ogłosiła start sprzedaży Power Pack Bundle, w którym samochodem jest BYD Dolphin i dwukierunkowa ładowarka Zaptec Pro.

Idea jest typowa dla V2G: posiadacz elektryka ładuje baterię, kiedy energia jest tania i jest jej nadmiar, i oddaje ją w miarę możliwości, gdy jest droga. Octopus szacuje, że roczna oszczędność na rachunkach w porównaniu z ładowaniem w typowej taryfie to 620 funtów, równowartość 3 100 złotych, czyli średnio około 258 złotych miesięcznie. Samochody podłącza się w nocy, operator deklaruje, że [przy typowym schemacie eksploatacji] jazda nimi będzie całkowicie darmowa przy założeniu pokonywania 12 100 kilometrów rocznie (7 500 mil; źródło). Chyba że wyjedziemy poza zasięg i będziemy musieli korzystać z ładowarek komercyjnych, dodajmy już od siebie.

Jako klienci jesteśmy zobowiązani mieć elektryka wpiętego do sieci przez co najmniej 12 godzin dziennie przez 20 dni każdego miesiąca (źródło). Jeżeli nie dotrzymamy tego warunku, ładowanie będzie rozliczane po obowiązujących stawkach za energię elektryczną.

Technologia V2G w nowym BYD-zie sprawia, że nie są już potrzebne duże i drogie ładowarki prądu stałego pierwszej generacji, które do dziś stosują niektórzy producenci, np. koncern Volkswagena w samochodach na platformie MEB. BYD Dolphin ma baterię o pojemności 44,9 lub 60,4 kWh, obiecuje 315-340 lub 427 jednostek WLTP zasięgu w zależności od wariantu. W Polsce dostępny jest w cenie od 141 000 złotych za wariant Comfort 60,4 kWh (konfigurator TUTAJ). Auto nie jest jedynym samochodem z technologią V2G na rynku, natomiast w Polsce żaden operator nie obsługuje jeszcze dwukierunkowego przepływu energii (taryfa G99).

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 6 głosów Średnia: 4.3]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: