Amerykański stan Iowa jest liderem produkcji bioetanolu i roślinnego oleju napędowego („biodiesla”) w Stanach Zjednoczonych, który wykorzystywany jest jako paliwo. Ale działające na jego terenie Stowarzyszenie Paliw Odnawialnych przypomina producentom biopaliw, że kurczy im się rynek, bo walczy o niego Brazylia oraz, co ważniejsze, klientów podbierają im samochody elektryczne. Organizacja widzi swój ratunek w branży lotniczej.

Elektryki, które szkodzą biznesom farmerów

Przedstawiciel stowarzyszenia przypomina, że pójście w bioetanol w latach dziewięćdziesiątych XX wieku pozwoliło stanowi na rozkwit gospodarczy. Farmerzy zaczęli wielkopołaciową uprawę kukurydzy, która zasiliła powstający rynek alkoholu jako paliwa do samochodów osobowych i lekkich dostawczych (53 miliardy litrów rocznie). Iowa jest dziś w stanie produkować 15 miliardów litrów etanolu rocznie.

Organizacja przypomina o tym fakcie, ponieważ sektor wystawiony jest na dwa poważne zagrożenia. Pierwszym z nim jest paliwo płynące z Brazylii, drugim – auta elektryczne. Każdego dnia amerykańskie samochody zużywały średnio 1,4 miliarda litrów benzyny (źródło, dane za rok 2022), więc każdy nowy elektryk na drogach powoduje erozję tej konsumpcji. Konsumpcji, która niemal na pewno już nie wróci.

Ratunkiem dla stanu ma być wejście na rynek paliw lotniczych, który ma potrzebować aż 132 miliardów odnawialnego paliwa rocznie (źródło), czyli 2,5 raza więcej niż wspomniane wcześniej 53 miliardy litrów bioetanolu konsumowane przez samochody osobowe i lekkie dostawcze.

Problem w tym, że paliwa roślinne wcale nie są bezemisyjne – żeby mieściły się w amerykańskich limitach, przemysł rolniczy powinien obniżyć emisję dwutlenku węgla o połowę. Tymczasem produkcja etanolu z kukurydzy pozwala na obniżenie produkcji CO2 o zaledwie 19 procent w stosunku do klasycznej benzyny. Dopiero przy zasilaniu całego procesu biomasą istnieje możliwość obniżenia emisji o 52 procent. Najlepiej wypada wytwarzanie alkoholu z biomasy celulozowej, dzięki której da się obniżyć emisję dwutlenku węgla o 86 procent (źródło).

Bioetanol produkowany przez (c) Repsol

Nota od redakcji Elektrowozu: nieszczególnie zajmujemy się paliwami płynnymi, ale ten komentarz zachęcił nas do małego researchu (żeby mieć orientację w temacie) i przy okazji natrafiliśmy na ciekawostkę, która okazała się pretekstem do powyższego artykułu.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: