Niemiecki Instytut Fraunhofera opracował dach samochodowy zbudowany z ogniw słonecznych. Dzięki 300 ogniwom osiąga on moc 0,3 kW i przy optymalnym nasłonecznieniu jest w stanie uzupełnić zasięg o 10 kilometrów. Albo obniżyć spalanie hybrydy [plug-in] o 10 procent.
Europejski dach solarny dla samochodów elektrycznych
Instytut Fraunhofera chwali się, że dzięki ogniwom o wysokiej wydajności udało się osiągnąć 210 W mocy z metra kwadratowego powierzchni. Jak wspomnieliśmy: całodniowy postój w słońcu na szerokości geograficznej Fryburga Bryzgowijskiego (południowa część Niemiec) może dać samochodowi dodatkowe 10 kilometrów darmowego zasięgu, czyli około 1,7 kWh energii.
W ciągu całego roku dach solarny jest w stanie zwiększyć zasięg samochodu elektrycznego o 10 procent albo o podobną wartość obniżyć spalanie w hybrydzie [plug-in].
> Sono Motors pokazało wnętrze Siona, pierwszego NAPRAWDĘ samoładującego się samochodu
Aby zagospodarować całą powierzchnię dachu, naukowcy ograniczyli do minimum odległości między ogniwami – zespolili je ze sobą jak gont (szyndzioł): poszczególne elementy w siebie wchodzą, a miejsce łączenia pokryto klejącą i przewodzącą taśmą. W efekcie oprócz wyższej efektywności miano uzyskać przyjemniejszy dla oka efekt.
Produkt Instytutu Fraunhofera może zostać zintegrowany z dachem samochodowym o dowolnej barwie. Również ogniwa mogą zostać pokryte kolorem, dzięki czemu stają się praktycznie niewidoczne. Utrata mocy spowodowana zastosowaniem pigmentów ma wynosić do 7 procent.
> Hyundai Sonata Hybrid (2020) z panelami słonecznymi na dachu. Producent: +1 300 km rocznie za darmo