Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Fabryka e-paliw po 6,5 miesiąca pracy wyprodukowała pierwszą cysternę syntetycznej benzyny. Koszt: ponad 220 zł za 1 litr!

Należąca do HIF Global pierwsza fabryka syntetycznego paliwa, która ma działać na zasadach komercyjnych, nadała swój pierwszy duży transport. 24 600 litrów sztucznej benzyny wyjechało z zakładu i przez Ocean Atlantycki trafi do Zjednoczonego Królestwa. Paliwo będzie stosowane przez Porsche m.in. w zawodach Mobil 1 Super Cup.

Oszacowany przez niemiecki instytut naukowy koszt wyprodukowania 1 litra e-benzyny to 50 euro, równowartość prawie 223 złotych. Zatankowanie 50 litrów do baku odpowiadałoby zatem konieczności uiszczenia ponad 11 100 złotych.

Spora placówka, wiele miesięcy pracy i jest, pierwsza cysterna e-paliwa

Zakład Haru Oni należący do HIF Global oficjalnie zainaugurował działalność 20 grudnia 2022 roku. W marcu 2023 prowadzono prezentacje dla youtuberów, influenzerów, wtedy też przy okazji wyszło na jaw, że zakład nie wykorzystuje dwutlenku węgla wychwytywanego z powietrza. Licząc od czasu rozruchu wytworzenie cysterny benzyny zajęło około dziesięciu miesięcy. Wydaje nam się jednak, że uczciwiej byłoby zmierzyć okres między prezentacjami a transportem, szczególnie, że Porsche otrzymało testowe 2 600 litrów w marcu, dlatego przyjmiemy, że wyprodukowanie 24 600 litrów paliwa zajęło mniej więcej 6,5 miesiąca.

Tankowanie e-paliwa do Porsche (c) HIF Global, Porsche

Porsche, które było głównym finansującym fabrykę Haru Oni, zakładało, że na początkowym etapie będzie ona produkować 130 000 litrów syntetycznego paliwa rocznie. 24 600 litrów w 6,5 miesiąca to realizacja na poziomie 1/3 celu i wystarczająca ilość benzyny, by zasilić nią około 32 typowe samochody jeżdżące po polskich drogach. Wydajność jest więc słaba, tymczasem już w połowie dekady rozbudowany zakład miał wytwarzać aż 55 milionów (!) litrów e-benzyny rocznie, a w 2027 roku ma to być aż 550 milionów litrów rocznie!

Fabryka znajduje się w południowej, wietrznej części Chile. Turbina wiatrowa Siemens Gamesa o mocy 3,4 MW zasila elektrolizer Siemensa, który z dostarczanej na miejsce wody produkuje wodór (i tlen). Dwutlenek węgla jest dowożony z pobliskiego browaru, docelowo miał być wychwytywany z powietrza, choć wzmiankę na ten temat usunięto już z witryny. Skomplikowana instalacja łączy obydwa gazy w dłuższe łańcuchy węglowodorowe, które odpowiadają klasycznej benzynie.

Syntetyczne paliwo ma trafić do portu Puerto Mardones, następnie przepłynąć do San Antonio, skąd na kontenerowcu Copihue przepłynie do Europy, a precyzyjniej: do Zjednoczonego Królestwa. Będzie wykorzystywane w Experience Center oraz w zawodach Mobil 1 Super Cup rozgrywanych podczas weekendów Formuły 1 w Europie (źródło).

Influenzerzy wizytujący placówkę w marcu twierdzili, że 1 galon paliwa kosztuje 40 dolarów, co daje 10,6 dolara, 44 złote za litr syntetycznej benzyny. Tymczasem Poczdamski Instytut ds. Badań nad Klimatem (PIK) oceniając zaangażowane środki oszacował, że realny koszt e-paliwa to 50 euro, prawie 223 złote za 1 litr, czyli pięć razy więcej niż twierdzili youtuberzy cytujący HIF Global. Ani Porsche, ani HIF Global nie ujawniły prawdziwej ceny sztucznej benzyny.

Pierwsza cysterna z e-paliwem opuszcza zakład produkcyjny (c) HIF Global

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 41 głosów Średnia: 4.9]
Exit mobile version