Argonne National Laboratory pochwaliło się ważnym odkryciem. Udało się stworzyć elektrokatalizator, który tanio i skutecznie zmienia dostarczony dwutlenek węgla i wodę w alkohol etylowy. A ten jest ważnym produktem nie tylko w przemyśle chemicznym czy kosmetycznym, ale może też służyć jako paliwo.

Ostatnia deska ratunku dla samochodów spalinowych?

Elektrokataliza to metoda przyspieszania procesów chemicznych z wykorzystaniem elektrody wykonanej z konkretnego materiału. Na przykład tam, gdzie w grę wchodzi wodór, dobrym wyborem będzie platyna. I właśnie dlatego ogniwa paliwowe nie należą do układów najtańszych: wymagają platyny.

> BMW X6 i X7 z niewielką serią HFCEV. W tej chwili ogniwa wodorowe 10x droższe (!) niż napęd elektryczny

Argonne National Laboratory nie wykorzystało platyny. Zastosowano rozpyloną na atomy miedź na proszku węglowym. Stworzony przez organizację elektrokatalizator – a więc katalizator-elektroda – po przyłożeniu napięcia rozkłada dwutlenek węgla i wodę, a następnie skleja ze sobą atomy w taki sposób, że powstaje alkohol etylowy.

Napięcie na elektrodzie może być niskie, a efektywność energetyczna transformacji wynosi ponad 90 procent. Cały proces jest tani i generuje alkohol z wysoką skutecznością. To dość zaskakujące, ponieważ cząsteczka dwutlenku węgla jest układem stabilnym, trudnym do rozbicia, więc wszelkie wielkoskalowe metody zagospodarowania (związania lub przetworzenia) gazu są drogie.

Można by więc wychwytywać dwutlenek węgla emitowany przez elektrownie i przerabiać go na alkohol, który zasilałby samochody spalinowe. Dodajmy, że istnieją kraje, w których stosuje się paliwa pochodzące z ropy naftowej domieszkowane alkoholem etylowym. Są to Stany Zjednoczone, jest to też Brazylia, w której etanol stanowi obowiązkowo między 18 a 27 procent benzyny, najczęściej 25 procent (E25).

Na rynku jest też E85, czyli paliwo zawierające do 85 procent alkoholu etylowego.

Zdjęcie otwierające: artystyczna wizja przetwarzania wody i dwutlenku węgla na alkohol etylowy w procesie elektrokatalizy (c) Argonne National Laboratory

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 9 głosów Średnia: 4.1]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować reklamy poniżej: