Niektórzy producenci chcą za wszelką cenę utrzymać przy życiu silniki spalinowe i obiecują ich ekologiczność za sprawą zasilania biopaliwami. Okazuje się jednak, że stara technologia jest nieporównanie mniej efektywna niż fotowoltaika zaprzęgnięta do ładowania aut elektrycznych. 1 hektar pola z rzepakiem wystarczy do zatankowania zaledwie półtora auta spalinowego. Ten sam hektar pola z panelami PV wytworzy energię dla kilkuset (!) samochodów elektrycznych.

Biopaliwa kontra elektryka, marnotrawstwo kontra efektywność

Według różnych internetowych źródeł 1 ha pola z rzepakiem wystarczy do wytworzenia około 1 100 litrów oleju rocznie, którego gęstość energii wynosi około 11,7 kWh/kg oraz 9,2 kWh/l (źródło; dane dla biodiesla), co daje w sumie 10 100 kWh energii.  Rzepak pochłania na swoje potrzeby zaledwie niewielką część energii słonecznej, która trafia na pole. Gdyby w magiczny sposób przetransformować ją do typowego samochodu elektrycznego, wystarczyłaby mu do przejechania nieco ponad 50 000 kilometrów (zakładamy 20 kWh/100 km).

Dystrybutor biodiesla z oleju rzepakowego (c) ZDF / źródło

W aucie spalinowym jest jeszcze gorzej, te 1 100 litrów biodiesla – zakładamy przetwarzanie 1:1 – przy spalaniu wynoszącym 6 l/100 km to 18 300 kilometrów, co w Polsce przełożyłoby się na zaspokojenie potrzeb około 1,5 przeciętnie eksploatowanego samochodu. Przy oszczędnej i długodystansowej jeździe byłyby to, powiedzmy, 2 samochody. Jeden hektar pola dałby paliwo do zasilenia 1,5-2 aut. Więcej się nie da, fizyki nie przeskoczymy, po drodze jest zbyt wiele operacji, gdy z punktu widzenia kierowcy samochodu energia jest marnotrawiona.

A gdyby teraz tę samą powierzchnię obłożyć fotowoltaiką? W 2018 roku realnym wynikiem było 900 kWp z hektara (źródło), w tej chwili za minimum uważa się 1 MWp, nie ma żadnego problemu z osiągnięciem 2 MWp (źródło), wszystko jest raczej kwestią kosztów. Oczywiście maksymalna wydajność paneli (stąd „p”, „peak” w jednostkach), na środkowoeuropejskiej szerokości geograficznej i po uwzględnieniu zmienności pogody 1 hektar fotowoltaiki wytworzy około 500 (minimum) do 1 000 MWh (optimum) energii rocznie.

Fotowoltaika na polu (c) Glasseyes View / Flickr

Przy średnim zużyciu wynoszącym 20 kWh/100 km możemy na wspomnianej energii przejechać 2,5-5 milionów kilometrów. Jeżeli przyjmiemy ten sam uśredniony przebieg dla jednego auta, co wyżej (18 300 km dla 1,5 samochodu), otrzymamy od 205 do 410 samochodów. 1 hektar pola z rzepakiem wytworzy paliwo dla 1,5 auta spalinowego, 1 hektar fotowoltaiki wyprodukuje energię dla 205-410 samochodów elektrycznych.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 14 głosów Średnia: 4.8]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: