Po dwunastu latach od startu produkcji Renault ogłosił zakończenie wytwarzania Renault Twizy, elektrycznego czterokołowca. Do końca czerwca 2023 roku sprzedano 33 340 pojazdów tej marki, Twizy ma zostać zastąpione przez model nieco większy o nazwie Mobilize Duo. Firma nie zdradza, czy czterokołowiec osiągnął status opłacalności, czy może był tylko przyciągającym wzrok, ale jednak kosztem dla Renault.

Renault Twizy. Coś nie wypaliło

Technologicznie Twizy był ciekawym pojazdem: z silnikiem o mocy 13 kW/17 KM i baterią o pojemności 6,1 kWh był w stanie rozpędzić się do 80 km/h i przejechać – przy spokojnych szybkościach miejskich – 50 i więcej kilometrów na jednym ładowaniu. Nie było mowy o szybkim ładowaniu, auto dysponuje jedynie zwiniętym w spiralę przewodem podłączanym do gniazdka i uzupełniającym baterię do pełna w około 3 godziny. Tę ostatnią ideę zresztą skopiował koncern Stellantis w serii pojazdów Citroen Ami/Opel Rocks-e.

W Twizy narzekano na twarde i sztywne zawieszenie; niezbyt solidne drzwi i alarm były dodatkowo płatne (choć w naszym klimacie dach dodawano je często w zestawie), jednak największy problem czterokołowca stanowiła cena. Człowiek zainteresowany takim pojazdem spodziewał się kwot na poziomie 20-30 tysięcy złotych, tymczasem Twizy potrafił kosztować 40-50 i więcej tysięcy złotych i wymagał opłacania comiesięcznego abonamentu na baterię!

Nawet dziś używane Twizy Cargo 80 N – z przestrzenią bagażową zamiast drugiego miejsca pasażera – o przebiegu 6 600 kilometrów kosztuje na stronach Renault 39 999 złotych (bateria na własność). Wygląda na to, że mimo odważnego projektu, właśnie cena zadecydowała o braku szczególnej popularności czterokołowca. Dla porównania: nieco bardziej zadaszony Wulang Hongguang Mini EV kosztuje podobne kwoty mimo znacznie większej baterii. Dzięki temu jest najchętniej kupowanym czterokołowym pojazdem elektrycznym w Państwie Środka.

Renault Twizy sprzedało się w 33 340 egzemplarzach w 55 krajach. Najpopularniejsze było we Francji, Niemczech, Włoszech i Korei Południowej, gdzie zresztą ulokowaną jedną z fabryk. Następca Twizy to Mobilize Duo, ma podobne osiągi (wersja 45 lub 80 km/h), ale powinien pozwolić na 2-3 razy wyższe zasięgi na jednym ładowaniu (140 jedn. WMTC) i posiada zamykane na zamek drzwi. Może też zostać wyposażony w przewód do ładowania ALBO gniazdo Typu 2. Zapowiedziano go w 2021 roku, na razie nie trafił ani do sprzedaży, ani nawet do macierzystej usługi Mobilize.

Mobilize Duo i Patrick Lecharpy, projektant pojazdu (c) Mobilize / Renault

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: