Niu, chiński producent skuterów, rowerów i hulajnóg elektrycznych, chce w 2023 roku wprowadzić do oferty pierwszy model z bateriami sodowo-jonowymi, Na-ion. Firma planuje ten ruch, żeby utrzymać w ryzach koszty – światowy wzrost cen litu może się istotnie przełożyć na ceny wszystkich urządzeń zasilanych bateriami, w tym skuterów czy samochodów elektrycznych.

Niu i Na-ion, no, no

Chiński CATL zaprezentował ogniwa sodowo-jonowe i zbudowaną na nich prototypową baterię Na-ion w lipcu 2021 roku. Zapowiadano, że ogniwa będą dostępne komercyjnie za dwa lata, w 2023 roku. I w tymże właśnie 2023 roku Niu gotowe jest rozpocząć sprzedaż jednośladu z baterią, w której lit zostanie zastąpiony przez sód. Firma przyznaje, że przy tej samej pojemności bateria Na-ion jest cięższa niż litowa, ale jest też tańsza (źródło). Nie jest jasne, czy tym jednośladem będzie skuter, czy może coś mniejszego.

Niu MQi GT Evo, nowy skuter (c) Niu

Producent ma zamiar eksperymentować z różnymi konstrukcjami i chemiami akumulatorów. Niu testuje klasyczne ogniwa kwasowo-ołowiowe wzbogacone o grafenowe membrany, by zwiększyć ich żywotność i poprawić moce ładowania; bada też możliwość zastosowania baterii litowo-żelazowo-fosforanowych domieszkowanych manganem w celu uzyskania większej pojemności (patrz też: Nowe ogniwa CATL M3P / H-LxFP w Teslach Model Y Long Range z Chin?).

Nagły wzrost cen surowców wchodzących w skład typowych ogniw Li-ion oraz potencjalne problemy z ich uzyskaniem sprawiają, że wiele przedsiębiorstw szuka dla nich zamienników. Z kobaltu rezygnuje się na rzecz niklu, z niklu ucieka się w stronę ogniw LFP lub LMFP (LFP z manganem). Grafit w anodach podmieniany jest na krzem lub w ogóle jest eliminowany, eksperymentuje się wreszcie ogniwami litowo-siarkowymi.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 9 głosów Średnia: 4.6]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować reklamy poniżej: