Należąca do Grupy Renault firma Mobilize, która zajmuje się szeroko pojętymi usługami w kontekście transportu, zaprezentowała czterokołowca Mobilize Duo oraz jego towarową odmianę, Bento. Pojazd jest duchowym i technologicznym następcą Renault Twizy, ma baterię o pojemności 10,3 kWh i silnik elektryczny wzięty z hybrydowej wersji Renault Astral. Cena Mobilize Duo (kat. L6e) ma się zaczynać od 9 990 euro, co w Polsce odpowiada 44 100 złotym. Wariant L7e ma kosztować od 11 600 euro, odpowiednika 51 200 złotych.
Mobilize Duo, wizja zgrabnej miejskiej przyszłości
Obydwa pojazdy z linii Mobilize są czterokołowcami (mikrosamochodami) homologowanymi do kategorii L6e lub L7e. Kategoria L6e zakłada m.in. masę własną do 350 kilogramów bez baterii, moc do 4 kW/5,4 KM i ograniczenie szybkości do maksymalnie 45 km/h. W Polsce pojazdy tego typu mogą prowadzić kierowcy z prawem jazdy kategorii AM, czyli osoby, które ukończyły 14 lat, przeszły odpowiedni kurs i zdały egzaminy.
Dodajmy, że obowiązujące w Unii Europejskiej przepisy mówią o braku konieczności posiadania prawa jazdy, mamy więc konflikt między regulacjami polskimi i unijnymi.
Producent nie podał mocy żadnego z pojazdów, możemy więc zakładać, że Mobilize Duo certyfikowane jako kategoria L7e ma nie więcej niż 15 kW/20,4 KM mocy i do prowadzenia wymaga prawa jazdy kategorii B1. Zasięgi wynoszą do 161 jednostek WTMC dla wersji osobowej i do 149 jednostek dla wariantu cargo (źródło), zimą ma to być do 100 kilometrów, optymistycznie twierdzi Renault. Siedzenia w edycji Duo ulokowane są jedno za drugim.
Mikrosamochody mają odpowiednio 2,43 i 2,54 metra długości, są też wyposażone w poduszkę powietrzną, chociaż homologacja tego nie wymaga. Można je ładować z użyciem prądu przemiennego (AC), uzupełnienie od 20 do 80 procent zajmuje wtedy 3:50 godziny. Przy prądzie stałym (DC) przestój skraca się do… 3:25 godziny, łatwo się więc domyślimy, że w obu przypadkach moce maksymalne są identyczne, a dodatkowe 25 minut w przypadku użycia AC jest kwestią nadrobienia strat generowanych przez ładowarkę pokładową (~12,2 procent, nawet pasuje).
Mobilize Duo – wersja pasażerska – ma otwierane do góry drzwi i w 95 procent nadaje się do recyklingu. Wersja Bento, towarowa, wyposażona jest w pojemnik o pojemności 649 litrów; więcej niż mieszczą typowe bagażniki aut osobowych. Obydwa pojazdy nie mają kluczyków, zarządzane są z aplikacji mobilnej MyDuo. Oficjalnie zostaną pokazane podczas Paris Motor Show (od 14 października), będą dostępne w salonach Renault. Ceny mają startować od 9 990 i 11 600 euro.
Nota od redakcji Elektrowozu: podoba nam się ten upór Francuzów w podsuwaniu nam rozwiązań, które w miastach mogłyby się sprawdzić lepiej niż typowe samochody.