Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Eksperymenty z mikroskopijnym zużyciem energii. Niemal 2 574 kilometry z baterii 15,5 kWh w tym oto cudzie:

Choć jest to raczej ciekawostka technologiczna niż eksperyment nadający się do zastosowania w samochodach, warto opisać temat. Otóż studenci z Politechniki w Monachium, TUfast Eco Team, postanowili pobić rekord w jak największym zasięgu na jednym ładowaniu. Stworzony przez nich pojazd potrzebował zaledwie 0,6 kWh na przejechanie 100 kilometrów. Na energii dającej się zgromadzić w baterii przeciętnego laptopa (!) pokonałby więc 8-15 kilometrów.

Rekord zasięgu na jednym ładowaniu i mikroskopijnej baterii

Test odbywał się w hangarze użyczonym przez lotnisko w Monachium (Niemcy), żeby nie zakłóciła go pogoda. Średnia szybkość jazdy wyniosła 26 km/h, eksperyment trwał 99 godzin, w tym czasie pojazd skonstruowany przez studentów, Muc022, przejechał 2 573,79 kilometra. Bateria miała pojemność 15,5 kWh, zatem średnie zużycie energii wyniosło 0,602 kWh/100 km. W świecie spalinowym byłoby to 0,06 litra benzyny na 100 kilometrów, około 1/5-1/4 typowej szklanki. Tymczasem nawet najlepsze samochody elektryczne przy bardzo ekonomicznej jeździe potrzebują co najmniej 8-10 kWh/100 km.

Wcześniejszy rekord wynoszący 1 608,54 kilometra udało się pobić po zaledwie czterech dniach jazdy, eksperyment kontynuowano. Akumulator rozładował się po sześciu dniach. Podczas projektowania pojazdu postawiono na aerodynamikę i lekkość, całość bez kierowcy ważyła 170 kilogramów. Koła napędzany były silnikiem z magnesami trwałymi o mocy 0,4 kW/0,54 KM, współczynnik oporu powietrza Cx wynosił 0,159, powierzchnia czołowa Muc022 była minimalna:

Bateria Muc022 nie była ładowana w trakcie jazdy i trudno jednoznacznie ocenić, czy dodatkowe dociążenie konstrukcji fotowoltaiką wpłynęłoby na zwiększenie, czy może na zmniejszenie przebytej odległości. Na pewno niemiecki sektor motoryzacyjny powinien się cieszyć, że studenci w końcu nie bawią się w stworzenie „1-litrowego samochodu”, lecz wzięli się za przyszłość transportu.

Nota od redakcji Elektrowozu: z innych ciekawostek – w 2018 na Duke University (Stany Zjednoczone) skonstruowano pojazd zasilany wodorowymi ogniwami paliwowymi, który na odpowiedniku 1 litra benzyny przejeżdżał 6 194 kilometry. Niemiecki wynik to 1 578 kilometrów na odpowiedniku 1 litra benzyny.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 3.7]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Exit mobile version