Yadea, jeden z największych na świecie producentów i chińskich eksporterów elektrycznych jednośladów, zaprezentował model zasilany baterią sodowo-jonową. Producent obiecuje, że nowa bateria jest bardziej przyjazna dla środowiska oraz tańsza niż Li-ion, ale ceny jednośladu już nie podano. Dobrze wygląda natomiast gęstość energii ogniw, wynosi bowiem 0,145 kWh/kg, czyli mniej więcej tyle, ile w tańszych ogniwach LFP.

Baterie Na-ion powoli i nieśmiało wchodzą na rynek

Baterie Na-ion mają szansę wyprzeć w przyszłości Li-ion, a to za sprawą powszechnej dostępności sodu i jego niskiej ceny. Tym niemniej w produktach objawiają się dość wolno. Yadea zaprezentował (zaprezentowała?) nowy skuter przy okazji CES 2025, zdradzono gęstość energii i fakt, że bateria powinna wytrzymać 1 500 cykli pracy w temperaturze pokojowej. Ujawniono też, że dzięki systemowi szybkiego ładowania HuaYu bateria może zostać uzupełniona do 80 procent w 15 minut, chociaż skrzynka HuaYu przypomina kuferek, w którym po prostu wymienia się rozładowaną baterię na naładowaną 😉

Ogniwa mają być odporne na zgniatanie i nakłucie, po takim potraktowaniu mają nie ulegać wybuchom ani zapłonowi. Co ciekawe, nawet przy -20 stopniach Celsjusza bateria utrzymuje ponad 92 procent pojemności – to zaskakująco dużo w porównaniu do LFP czy nawet Li-NCM. Z drugiej strony: im rzadsza jest sieć krystaliczna, między którą wędrują jony sodu (=niższa gęstość energii), tym łatwiej o dobry wynik na mrozie. Przy bateriach Li-ion konieczne jest dogrzewanie pakietu i nie da się wykluczyć, że ogniwa Na-ion o wysokich gęstościach energii będą jeszcze bardziej wrażliwe na niskie temperatury.

Jako ciekawostkę dodajmy, że w ogniwach Na-ion wysokie gęstości energii otrzymuje się właśnie przez użycie katod pochodzących ze świata ogniw litowych, czyli opartych na niklu-manganie, ale doładowanych tlenkami żelaza zamiast kobaltem (NMF). Niemieckie instytucje naukowe testują Na-iony (SIB:DE Forschung), ponieważ dzięki nim Europa mogłaby się uniezależnić od łańcucha dostaw mocno osadzonego w Chinach.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 7 głosów Średnia: 4.3]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: