Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Zeekr chwali się bateriami ładującymi się od 10 do 80 procent w 10,5 minuty. W sprzedaży za tydzień, najpierw Zeekr 007

W przyszłym tygodniu wystartują w Chinach dostawy modelu Zeekr 007 (2025). Samochód będzie pierwszym autem w gamie, które dostanie nową baterię opartą o ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe i obsługującą ładowanie z mocą 5,5 C. Dzięki niej Zeekr 007 będzie w stanie uzupełnić energię od 10 do 80 procent w 10,5 minuty, niemal dwa razy szybciej niż zachodni lider, Porsche Taycan. Nawet przy -10 stopniach Celsjusza nowa bateria naładuje się do 80 procent w 30 minut.

Zeekr 007 i nieustanne innowacje

Zeekr 007 zadebiutował pod koniec 2023 roku, zaledwie dziewięć miesięcy temu. Był jednocześnie zaawansowany technologicznie i tani, wręcz „absurdalnie tani„, komentowali wtedy Chińczycy, którzy obserwowali premierę samochodu. Auto wykorzystywało architekturę 800 V, mogło zostać wyposażone w baterię o pojemności 75,6 lub 100 kWh, ta pierwsza była własnym dziełem koncernu-matki Zeekra, Geely, i obsługiwała ładowanie z mocą 4,5 C.

Golden Battery była [na papierze] wybitnie zaawansowanym produktem już w grudniu 2023 roku, więc jej ulepszenie po ośmiu miesiącach musi być dla Zachodu szokiem, bo w naszej części świata normą są trzy lata. Równie zaskakujące jest ładowanie do 80 procent w 10,5 minuty (źródło), bo o takim wyniku Porsche, Audi, Hyundai czy Kia mogą tylko pomarzyć (18 minut), o tańszych modelach i innych markach nie wspominając – norma to okolice 30 minut. Zeekr wyraźnie ma tego świadomość, bo w przeciwieństwie do innych producentów z Chin (wyjątki: Volvo, Polestar) mówi o ładowaniu od 10, nie od 20 procent. Ten pierwszy przedział <10, 80 proc.> jest normą w Europie, tego drugiego <20, 80 proc.> używają producenci z Państwa Środka, niekiedy wręcz ograniczając go do <30, 80 proc.>.

Nowa Golden Battery (c) Zeekr / Geely

Wspomniane przez producenta 5,5 C to 416 kW, a więc moc właściwie niespotykana w Polsce, nie licząc pojedynczych urządzeń przeznaczonych dla transportu ciężkiego. Już 4,5 C w obecnym roczniku modelowym oznacza 340 kW, okolice maksimum większości ładowarek HPC (najnowsze rozpędzają się do 400-450 kW). Ogniwa Golden Battery są prostopadłościenne i wykorzystują chemię litowo-żelazowo-fosforanową. Producent twierdzi, że nawet przy -10 stopniach bateria naładuje się do 80 procent w 30 minut, co w przypadku LFP jest niebywałym osiągnięciem – producent musiał zastosować solidne mechanizmy dogrzewające pakiet współgrające z nawigacją i planerem podróży.

Nota od redakcji Elektrowozu: Czytelnikom przypominamy na marginesie, że ultraszybkie ładowanie to przyspieszona degradacja. Ale w podróży lepiej jest stać krócej niż dłużej 🙂

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]
Exit mobile version