Zgodnie z doniesieniami z chińskich mediów zacytowanymi przez internautę Ray4Tesla, Tesla Model 3 „Made in China” w wariancie z najmniejszymi akumulatorami będzie wykorzystywała ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe. Ich producentem i dostawcą będzie firma CATL.

Tesla Model 3 SR+ z ogniwami bez kobaltu

Ogniwa LiFePO4 / LFP / litowo-żelazowo-fosforanowe mają tę zaletę, że są tańsze w produkcji i mniej podatne na pożar przy poważnych uszkodzeniach. Ich wadą jest niższa gęstość energii. Prawdopodobnie z tego powodu Tesla Model 3 Standard Range Plus z ogniwami LFP jest o 100 kilogramów cięższa niż ten sam model z ogniwami NCA (nikiel-kobalt-glin).

> Tesla chce rozpocząć w Chinach sprzedaż Tesli Model 3 SR+ z bateriami LiFePO4

Jeśli wierzyć raportowi z Twittera, Tesla chce się w Chinach całkowicie przestawić na ogniwa LFP w najtańszym wariancie Modelu 3. Docelowo może to oznaczać obniżenie ceny samochodu, bo kalifornijski producent stosuje takie zaskakujące wybiegi: zdarza mu się tak ustawiać marże, by cena była uczciwa, cokolwiek miałoby to oznaczać.

Widzimy to choćby po polskim rynku, Tesla Model 3 jest o 10-12 procent tańsza niż na rynku holenderskim. Jak gdyby firma stwierdziła „A, nie mają dopłat? To obniżymy dla nich trochę cenę”:

> Jest polski konfigurator, są polskie ceny Tesli: od 199 990 zł brutto za Model 3 Standard Range Plus. Tanio!

Wróćmy jednak do Chin. Ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe mają być stosowane od sierpnia 2020 roku. Nie pojawią się w Teslach Model 3 Long Range i Performance. Chodzi zapewne o to, że niezbędna producentowi pojemność (80 kWh) nie zmieściłaby się w obecnym pojemniku baterii.

Spodziewamy się, że z czasem Tesle Model 3 SR+ oferowane na całym świecie będą sprzedawane z tańszymi ogniwami LFP. Nasze domysły sprawdziły się nieco ponad rok później, w październiku 2021 roku.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 4 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: