Zgodnie z doniesieniami z chińskich mediów zacytowanymi przez internautę Ray4Tesla, Tesla Model 3 „Made in China” w wariancie z najmniejszymi akumulatorami będzie wykorzystywała ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe. Ich producentem i dostawcą będzie firma CATL.
Tesla Model 3 SR+ z ogniwami bez kobaltu
Ogniwa LiFePO4 / LFP / litowo-żelazowo-fosforanowe mają tę zaletę, że są tańsze w produkcji i mniej podatne na pożar przy poważnych uszkodzeniach. Ich wadą jest niższa gęstość energii. Prawdopodobnie z tego powodu Tesla Model 3 Standard Range Plus z ogniwami LFP jest o 100 kilogramów cięższa niż ten sam model z ogniwami NCA (nikiel-kobalt-glin).
> Tesla chce rozpocząć w Chinach sprzedaż Tesli Model 3 SR+ z bateriami LiFePO4
Jeśli wierzyć raportowi z Twittera, Tesla chce się w Chinach całkowicie przestawić na ogniwa LFP w najtańszym wariancie Modelu 3. Docelowo może to oznaczać obniżenie ceny samochodu, bo kalifornijski producent stosuje takie zaskakujące wybiegi: zdarza mu się tak ustawiać marże, by cena była uczciwa, cokolwiek miałoby to oznaczać.
Widzimy to choćby po polskim rynku, Tesla Model 3 jest o 10-12 procent tańsza niż na rynku holenderskim. Jak gdyby firma stwierdziła „A, nie mają dopłat? To obniżymy dla nich trochę cenę”:
Wróćmy jednak do Chin. Ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe mają być stosowane od sierpnia 2020 roku. Nie pojawią się w Teslach Model 3 Long Range i Performance. Chodzi zapewne o to, że niezbędna producentowi pojemność (80 kWh) nie zmieściłaby się w obecnym pojemniku baterii.
According to Chinese media, CATL confirms that it will start to ship LFP battery cells to GF3 sometime this month. The original shipment time is August. All MIC SP M3s will be made with LFP battery packs. pic.twitter.com/cTSPh1A35u
— Ray4️⃣Tesla⚡️🚘☀️🔋 (@ray4tesla) July 17, 2020
Spodziewamy się, że z czasem Tesle Model 3 SR+ oferowane na całym świecie będą sprzedawane z tańszymi ogniwami LFP. Nasze domysły sprawdziły się nieco ponad rok później, w październiku 2021 roku.