Chiński WeLion dostarczył Nio pierwsze baterie zbudowane z użyciem ogniw z półstałym (ang. semi-solid) elektrolitem. Pakiety zostaną teraz zamontowane w samochodach, odbiory aut zaplanowano na lipiec, z siedmiomiesięcznym opóźnieniem w stosunku do pierwotnych założeń. Samochody Nio z nowymi akumulatorami mają ważyć tylko 20 kilogramów więcej niż warianty z klasycznymi bateriami z ciekłymi elektrolitami – i to mimo znaczącej różnicy w pojemności.

Baterie 150 kWh już w Nio

Nowe akumulatory mają 150 kWh pojemności, o 50 kWh więcej niż dotychczasowe, bo na taki skok pozwoliła wyższa gęstość energii ogniw WeLion, 0,36 kWh/kg. Anody ogniw są grafitowo-krzemowe, katody mają wysoką zawartość niklu (80 procent lub więcej?), elektrolit, jak wspomnieliśmy, jest półstały (źródło). Firmy nie wspominają, żeby baterie wymagały jakiegoś szczególnego traktowania, na przykład podgrzewania, co przy stałych elektrolitach było dotychczas standardem.

WeLion pierwsze swoje ogniwa wytworzył w grudniu 2022 roku, w marcu ogłoszono chęć zbudowania kolejnej fabryki, która będzie wytwarzać ogniwa Li-ion z ciekłym lub całkowicie stałym elektrolitem. Nie jest jasne, jaka jest wydajność obecnej fabryki.

Zdjęcia z konferencji, w trakcie której zaprezentowano Nio z pakietem 150 kWh (c) CnEVPost

Nio ET7 z najnowszym pakietem jest w stanie pokonać 1 000 jednostek NEDC na jednym ładowaniu, Nio ES6 ma być w stanie przejechać 930 jednostek CLTC, Nio ES8 – 850 jednostek NEDC. Dałoby to odpowiednio 780, 700 i 670 jednostek WLTP, 670, 600 i 570 kilometrów realnie w trybie mieszanym, 470, 420 i 400 kilometrów zasięgu autostradowego przy 120 km/h. Przy czym obliczenia te należy traktować jako wstępne, bo oparte na obietnicach producenta, bez homologacji.

Bateria o pojemności 150 kWh ma być warta tyle, co cały samochód, Nio ET5. Nie wiadomo, czy odbiorcy aut z największymi akumulatorami zakupili je na stałe, czy w abonamencie. Jeśli wybrali opcję nr 2, to na stacjach mogą mieć problem ze znalezieniem odpowiednika, ale komuś, kto podjedzie z drogi, może trafić się gratka: 150 kWh w wyższym abonamencie.

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 4.3]