Volvo i Northvolt ogłosiły zawiązanie joint-venture. Obie firmy chcą zbudować fabrykę ogniw Li-ion zaspokajającą potrzeby marek Volvo i Polestar. Gigafabryka ma ruszyć w 2026 roku i ma wytwarzać do 50 GWh ogniw rocznie. W ramach kooperacji będą również prowadzone prace badawczo-rozwojowe.
Volvo skorzysta z obecnych zasobów Northvolta, chce mieć własną fabrykę
Należąca do chińskiego Geely marka jest kolejnym producentem z zakładami zlokalizowanymi w Europie, który chce mieć na podorędziu fabrykę ogniw litowo-jonowych. Podobne decyzje podjęły już koncern Volkswagena, BMW czy Mercedes. Volvo ogłosiło właśnie, że zagwarantowało sobie dostawy na poziomie 15 GWh ogniw z istniejącej fabryki Northvolta w Skelleftea (Szwecja) od 2024 roku oraz zapowiedziało chęć wspólnego zbudowania fabryki wytwarzającej 50 GWh ogniw do 2026 roku – o czym wspomnieliśmy na samym początku artykułu. Daje to w sumie 65 GWh ogniw od/po 2026 roku, co powinno wystarczyć na wyposażenie w baterie ponad 810 tysięcy samochodów elektrycznych.
Nowa fabryka ogniw Volvo-Northvolta ma być w całości zasilana z energii odnawialnej i da pracę około 3 000 osób. Nie zdecydowano jeszcze o jej lokalizacji. Jedną z narzucających się placówek są obecne zakłady Northvolta w Gdańsku, które pełnią rolę centrum badawczo-rozwojowego i zatrudniają kilkaset osób. Żeby jednak Gdańsk miał szansę na rywalizację, Polska musi jak najszybciej wyciąć węgiel z miksu energetycznego, bo może się okazać, że obecna produkcja energii z OZE nie wystarczy do zasilenia tej i innych fabryk.
Obie firmy mają również zamiar współpracować nad kolejnymi generacjami ogniw Li-ion. Pierwszym modelem, który skorzysta z tego połączenia sił, będzie Volvo XC60 Px Recharge, elektryczny wariant najlepiej sprzedającego się crossovera producenta. Ta ostatnia informacja jest o tyle zaskakująca, że oznacza, że do kompletnej elektryfikacji XC60 dojdzie najwcześniej za 2-3 lata. Tymczasem już w 2030 roku chińska marka chce kompletnie pozbyć się z gamy aut spalinowych.

Zarys jakiegoś samochodu opartego na ogniwach Volvo-Northvolta. Niewykluczone, że patrzymy na koncept nowego Volvo XC60 – nie udało nam się rozpoznać tych kształtów (c) Volvo
W komunikacie prasowym pojawiła się jeszcze jedna ciekawostka: Polestar 0. Rozwijany przez firmę-córkę Volvo pojazd ma być pierwszym na świecie samochodem powstałym w procesie całkowicie neutralnym emisyjnie. Polestar 0 ma powstać do 2030 roku.