Volkswagen prowadzi rozmowy z francuską firmą Blue Solutions na temat ogniw ze stałym elektrolitem, informuje Reuters. Wygląda na to, że niemiecki koncern zaczyna się niecierpliwić zbyt wolno postępującymi pracami w QuantumScape, szczególnie, że zainwestował w startup ponad 300 milionów dolarów (równowartość ponad 1,2 miliarda złotych). Ostatnia nagła aktywność QuantumScape pozwala domniemywać, że doniesienia nie są bezpodstawne.

Volkswagen i Blue Solutions razem ku bateriom ze stałym elektrolitem?

Blue Solutions to należące do koncernu Bollore przedsiębiorstwo, które od lat dysponuje ogniwami ze stałym elektrolitem. Technologia jest sprawdzona i ma tylko jeden „drobny” problem: żeby ogniwa działały, kiedyś musiały być utrzymywane w temperaturze ponad 100 stopni Celsjusza. Obecnie temperatura pracy wynosi „zaledwie” 60-80 stopni Celsjusza.

To spore obciążenie w przypadku nieregularnie eksploatowanego samochodu – i niezbyt duże, gdy mamy pewność, że pojazd każdego dnia zostanie podłączony do ładowania. W Mercedesie eCitaro G ten ostatni warunek udawało się zrealizować.

QuantumScape przymierzało się do masowej produkcji ogniw ze stałym, ceramicznym elektrolitem w 2024 roku. Startup przyciągnął inwestorów (w tym Volkswagena), jego założyciele spieniężyli część akcji i… odsunięto czas komercyjnej premiery na rok 2025. Od tamtej pory firma podtrzymuje opinię, że będzie gotowa do produkcji ogniw najwcześniej w połowie dekady. W 2022 roku udało się wyprodukować pierwsze próbki ogniw z ceramicznym separatorem, ale ciekłym (!) elektrolitem.

QuantumScape FlexFrame – najnowszy format ogniw QuantumScape. Wgłębienie w środku wypiętrza się podczas ładowania, gdy w ogniwie buduje się anoda z czystego litu

Ostatnie testy ogniw wykonane przez Volkswagena w 2023 roku chyba nie pomogły. QuantumScape nie dotrzymało ponoć pierwotnych obietnic, co umożliwia niemieckiemu koncernowi wycofanie się z joint-venture. Porozumienie z Blue Solutions ma zostać ogłoszone w ciągu kilku nadchodzących miesięcy (źródło). Francuskie przedsiębiorstwo dostarcza już ogniwa Daimlerowi (patrz: wzmianka powyżej), ujawniło też, że podpisało umowy z BMW oraz trzecią, inną firmą.

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 5]