Koncern Volkswagena planuje znaczące inwestycje w fabryki ogniw Li-ion, do końca dekady chce mieć 6 lokalizacji o mocy produkcyjnej wynoszącej 240 GWh ogniw. Producent zapowiada również, że od 2022 roku na rynku będą się pojawiały samochody na platformie MEB, które pozwolą na wykorzystanie aut w roli magazynów energii.

Volkswagen Power Day = Tesla Battery Day + stacje ładowania + V2H

Grupa Volkswagena zapowiada zwiększenie mocy przerobowych szwedzkich zakładów Northvolt Ett do 40 GWh ogniw rocznie. Identyczną aktualizację przejdą zakłady w Salzgitter („Northvolt Zwei”, Niemcy). Do końca dekady na terenie Europy ma powstać w sumie sześć gigafabryk o potencjale wytwórczym wynoszącym 40 GWh ogniw każda (źródło).

Ujednolicenie architektury ogniw, rezygnacja z modułów i synergie [podczas nabywania surowców] mają pozwolić na obniżenie kosztów baterii o 50 procent w autach tańszych i o 30 procent w segmencie masowym. Producent nie podał wartości bezwzględnych, ale jeśli wierzyć innym przeciekom, oznaczałoby to zjechanie do poziomu około 50-70 dolarów za 1 kWh baterii. Albo inaczej: jeśli teraz bateria stanowi 30-40 procent kosztów wytworzenia samochodu, to po ścięciu tych wartości o połowę elektryk mógłby być o 15-20 procent tańszy.

Planowane optymalizacje kosztów produkcji ogniw. Warto zwrócić uwagę na duże podobieństwo planów do strategii przedstawionej przez Teslę podczas Battery Day (c) Volkswagen

W ramach recyklingu do obiegu ma powracać 95 procent surowców wykorzystanych do produkcji ogniwa. Cytując przedstawicieli Volkswagena chodzi „o wszystko oprócz separatora”. Szybkie ładowanie ma pozwalać na dojście do poziomu 80 procent baterii w 10 minut. Rozwijane obecnie prototypowe ogniwa osiągają 80 procent w 12 minut.

Grupa zapowiada również współpracę brytyjskim BP, hiszpańską Iberdrolą i włoskim Enelem w celu pięciokrotnej rozbudowy sieci stacji szybkiego ładowania do 2025 roku. Docelowo wszystkie firmy mają dać do dyspozycji klientom 18 tysięcy punktów ładowania, w tym 8 tysięcy o mocy 150 kW uruchomionych wraz z BP. Partnerzy nie są przypadkowi, Hiszpania i Włochy dopiero rozpędzają się z elektryfikacją, a BP dysponuje siecią stacji paliw w całej Europie, w tym na tak kluczowych rynkach, jak Wielka Brytania i Niemcy.

Od 2022 roku modele koncernu zbudowane na platformie MEB będą mogły pełnić rolę magazynów energii, z których da się zasilić gospodarstwo domowe (V2H, V2L). Nie jest jasne, czy auta obsłużą kompleksowo V2G, wiadomo natomiast, że Volkswagenowi marzy się zagospodarowanie marnującej się energii wiatru – same tylko Niemcy mogłyby wytworzyć rocznie o 6,5 TWh energii więcej, gdyby było ją gdzie przechować.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować reklamy poniżej: