Zaskakujący wywiad z prezesem Varty, firmą produkującą baterie i akumulatory. Jego zdaniem auta elektryczne nie nadają się do normalnego użytku. Wszystko przez ich wysokie ceny oraz długie czasy ładowania. Varta należy do europejskiego konsorcjum rozwijającego ogniwa, ale po tej litanii wad nie nastąpiło „Mamy rozwiązanie tego problemu”.
Gdy zachodzi nagła zmiana w środowisku, gatunki zbyt dobrze przystosowane mogą nie odnaleźć się w nowych realiach
Wypowiedzi udzielił sobotniemu wydaniu Frankfurter Allgemeine Zeitung Herbert Schein, obecny prezes Varty. Jego zdaniem ludzie nie chcą kupować elektryków, bo są one drogie, mają słabe zasięgi, a ich baterie długo się ładują. Według niego takie auta nie nadają się do normalnego użytku.
W wypowiedzi Scheina jest sporo racji, samochody elektryczne mają pewne problemy wieku dziecięcego, których nie mają auta spalinowe. Nikt przy zdrowych zmysłach temu nie przeczy. A mimo to są ludzie, którzy je kupują i zwykle co najmniej 80-90 procent twierdzi, że nigdy więcej nie wrócą do hałaśliwych, powolnych, archaicznych pojazdów spalinowych.
> Badanie: 96 procent właścicieli elektryków następnym razem też kupi samochód elektryczny [AAA]
Varta jest dziś jednym z filarów europejskiego „Aliansu Bateryjnego” (ang. Battery Aliance) rozwijającego przemysł ogniw elektrycznych na terenie naszego kontynentu. Otrzymuje spore granty na prace badawcze. Można by się zatem spodziewać, że po tym niezbyt optymistycznym wstępie prezes Varty dokona klasycznego twistu: „…ale my mamy rozwiązanie wszystkich wspomnianych problemów, bo nasze ogniwa Li-X…”
Niestety, nic takiego nie ma miejsca. Varta jest gotowa do produkcji ogniw Li-ion do elektryków, ale wyraźnie nie jest zadowolona z ich parametrów. Jak gdyby niemiecki potentat czuł, że azjatycka i amerykańska konkurencja prezentuje się na tym polu znacznie lepiej (źródło).
O tym, że Europa może mieć problem z transformacją, która zachodzi na rynku motoryzacyjnym, ostrzegał już w 2017 roku bank ING:
> ING: Samochody elektryczne będą w cenie spalinowych w 2023 roku
Zdjęcie otwierające: schemat akumulatora kwasowo-ołowiowego AGM (c) Varta