Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Unia planuje program IF24 Battery. 1 miliard euro na produkcję ogniw i baterii Li-ion. Może uratować Northvolta

Komisja Europejska przymierza się do uruchomienia programu wspierającego rozwój technologii zeroemisyjnych o wartości 4,6 miliarda euro, równowartości 19,7 miliarda złotych. W ramach tego budżetu 1 miliard euro (około 4,3 miliarda złotych) trafiłby do projektu o nazwie IF24 Battery, którego celem byłaby pomoc przedsiębiorstwom zajmującym się produkcją ogniw i baterii litowo-jonowych. Te pieniądze mogłyby uratować Northvolta, a pośrednio – pomóc jego akcjonariuszom.

1 miliard euro na rozruch unijnego sektora bateryjnego

Northvolt – europejska nadzieja na lokalny przemysł bateryjny – jest na krawędzi bankructwa. Ponadto kilka dni temu wyszło na jaw, że Volkswagen zamierza odpisać znaczącą część wartości swego udziału w startupie: 21 procent, na papierze około 693 milionów euro, równowartość 2,97 miliarda złotych na koniec 2023 roku. Słowem: koncern nie spodziewa się, żeby firma wróciła do życia a pieniądze udało się kiedykolwiek odzyskać. Propozycja Komisji Europejskiej to w zasadzie ostatnia nadzieja, żeby pomóc Szwedom w rozruchu.

Środki zostałyby wzięte z Funduszu Innowacyjnego (ang. Innovation Fund, InnoFund), który zasilany jest pieniędzmi z systemu handlu emisjami (EU ETS). Szacuje się, że w obecnej dekadzie do wydania będzie w sumie 40 miliardów euro, równowartość 172 miliardów złotych. Każdy cykl finansowań ma swój numer, bieżący jest 24. z kolei (IF24). Zgłoszenia do niego przyjmowane są do 24 kwietnia 2025 roku. Komisja proponuje, by aż 1 miliard euro (2,5 proc.) przeznaczyć na wsparcie dla przemysłu ogniw i baterii Li-ion, właśnie w ramach IF24 Battery.

Beneficjentem programu mógłby zostać Northvolt (o ile dotrwa do końca kwietnia), pieniądze wsparłyby też spółkę Automotive Cells Company, której udziałowcami są Total, Saft, Stellantis i Mercedes. Z punktu widzenia Europejczyków najważniejsze jest stworzenie łańcucha dostaw do ogniw Li-ion oraz lokalny start produkcji tychże. Oprócz tego solidne kwoty mają zostać wydane na obiecujące rozwiązania z zakresu ograniczania emisji czy wytwarzania zielonego wodoru. Wydatkowanie budżetu zaplanowano na trzy lata.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Exit mobile version