Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Toyota ogłasza przełom w bateriach ze stałym elektrolitem. „Już” w 2027/28 roku, najpierw 1 000+, później 1 200+ km zasięgu

Toyota planuje wprowadzić na rynek baterie ze stałym elektrolitem w 2027/28 roku, przypomniał japoński koncern. Właśnie zadeklarowano, że „dokonano przełomu”, w ramach którego zwiększono trwałość ogniw wykonanych w tej technologii. Dodajmy, że ogniwa solid-state są na rynku już od dłuższego czasu, od 2020 roku jeżdżą w autobusach Mercedes eCitaro G. Ich jedynym mankamentem jest konieczność utrzymywania ich w temperaturze 60-80 stopni Celsjusza. Nie wiemy, czy to samo dotyczy produktu Toyoty.

Ogniwa solid-state Toyoty – czego możemy się spodziewać?

Właściwie trudno jednoznacznie ocenić, na czym polega ogłoszony właśnie „przełom”. Wiemy, że jest to coś, co zwiększa trwałość, dzięki czemu możemy wywnioskować, że dziś jest ona niższa niż w wypadku klasycznych ogniw Li-ion z ciekłymi elektrolitami. Toyota w zasadzie to potwierdza, mówi o „kompromisie”, jakim był krótszy czas życia baterii. A zatem teraz, w 2023 roku, ogniwa solid-state Toyoty są na etapie, który nie satysfakcjonowałby przeciętnej firmy z branży motoryzacyjnej. Ich degradacja przy 800 cyklach pracy byłaby wyższa niż 20 procent.

Sytuacja ma się zmienić w 2027/28 roku, gdy Toyota planuje wprowadzenie swoich ogniw na rynek w kolejnej generacji samochodów elektrycznych. Nowe baterie pozwolą na zasięgi o 20 procent większe niż klasyczne akumulatory z serii Performance, czyli elektryki Toyoty przejadą około 1 000 kilometrów na jednym ładowaniu. Oprócz tego ładowanie będzie błyskawiczne, uzupełnienie od 10 do 80 procent energii potrwa 10 minut lub mniej.

Dla porównania: Toyota Mirai II, samochód z ogniwami paliwowymi, tankowała się około 8 minut na pierwszej publicznej stacji „ładowania” wodoru.

Oprócz rozwijanych obecnie ogniw ze stałym elektrolitem („Solid-State 1”) japońska firma pracuje nad ich kolejną generacją („Solid-State 2”), która pozwoli na zwiększenie zasięgu do 1 200 i więcej kilometrów. Ich parametrów na razie nie znamy.

Nota od redakcji Elektrowozu: prace nad ogniwami ze stałym elektrolitem zaczęły się w Toyocie co najmniej w 2010 roku (źródło):

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 9 głosów Średnia: 3.4]
Exit mobile version