Fabryka ogniw przy Kato Road (Fremont, Kalifornia, Stany Zjednoczone) osiągnęła wydajność wynoszącą 868 tysięcy ogniw 4680 tygodniowo, co odpowiada wyposażeniu w baterie ponad 1 tysiąca samochodów, zadeklarowano. W III kwartale 2022 roku producent wytworzył niemal 366 000 samochodów w trzy miesiące, z jego fabryk wyjeżdżały średnio 28 150 auta tygodniowo. Łatwo zatem obliczymy, że Kato Road jest w stanie zaspokoić niecałe 4 procent potrzeb Tesli. 

Fabryki Tesli prą do przodu, ogniw 4680 wystarczy dla pojedynczych egzemplarzy

Jeżeli przyjmiemy, że na jedną baterię przypada 830 ogniw (tyle naliczył Sandy Munro), wydajność zakładów przy Kato Road odpowiada 3,7 procent wszystkich samochodów wyprodukowanych przez Teslę. Wyrzucenie z równania Modeli X i S, w których nadal stosowane są ogniwa 18650, nieco podniesie tę wartość, ale trzeba pamiętać, że ostatnie miesiące roku zawsze oznaczają w firmie Muska dużą liczbę pojazdów opuszczających fabryki – a 868 tysięcy ogniw powstaje dopiero teraz. Zatem finalna liczba byłaby raczej w okolicy 3 procent.

Żeby ukazać tę liczbę w innej perspektywie: linie produkcyjne przy Kato Road obsłużyłyby około 1/3 samochodów wytwarzanych w Giga Texas. I tylko Giga Texas. Nic zatem dziwnego, że nawet w tej fabryce zadecydowano o zwrocie w kierunku „starych” ogniw 2170, bo tych Tesla ma pod dostatkiem. Z kolei nowe ogniwa 4680 na razie produkuje wyłącznie przedsiębiorstwo Muska. Panasonic i LG Energy Solution dopiero się przygotowują.

Ogniwa 4680 znajdziemy dziś wyłącznie w Teslach Model Y AWD, specyficznym wariancie Modelu Y z nieco mniejszą baterią wytwarzanym w fabryce w Teksasie (Stany Zjednoczone). Nie pojawiły się w Semi, mają zostać zastosowane w Cybertrucku w 2023 roku. W przyszłości mogą pojawić się w bateriach wszystkich Modeli Y niebędących wariantami RWD, docelowo może też w Modelach 3 czy S/X. Tesla musi jednak przyspieszyć ich wytwarzanie, żeby linie produkcyjne ogniw w nowych zakładach były w stanie zaspokoić wewnętrzne potrzeby producenta.

Fabryka ogniw 4680 przy Kato Road (c) Tesla

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 0 głosów Średnia: 0]