Tesla zamieściła na stronie ogłoszenie o pracę dla człowieka, który zajmował się katodami ogniw litowo-żelazowo-fosforanowych. Jako że firma rozwija obecnie ogniwa cylindryczne o średnicy 4,6 centymetra i wysokości 8 centymetrów (4680), można domniemywać, że zechce jako pierwsza na świecie stworzyć LFP 4680. Będą one bazą do magazynów energii, najtańszych modeli elektryków producenta oraz, kolejne domniemanie, Cybercab, pojazdu Tesla Robotaxi.

Tesla i własne LFP

Dziś ogniwa LFP (katody żelazowo-fosforanowe) mają niższe gęstości energii i nieco słabsze parametry niż ogniwa Li-ion z katodami niklowymi, ale ich pozostałe właściwości są obiecujące: są tańsze, bo nie ma w nich niklu i kobaltu, bezpieczniejsze dzięki nieobecności niklu, resztę ich specyfikacji można stopniowo „podkręcać” stosując mangan oraz węglowe nanorurki do rozprowadzania ładunków po materiale aktywnym. Już podczas Battery Day 2020 Elon Musk zapowiadał, że LFP będzie chemią w segmentach wrażliwych na cenę i czas życia (po lewej):

Teraz firma szuka specjalisty ds. materiałów katodowych w LFP; ogłoszenie widoczne jest TUTAJ. Jak to w Tesli, praca ma być nieustannym wyzwaniem: starszy specjalista ds. materiałów stosowanych w ogniwach Li-ion ma kierować zespołem testującym nowe katody, opracowywać testy i skupić się na przyspieszeniu prac nad nimi (materiałami). Zagadnienie jest więc wielopoziomowe, człowiek ma nie tylko tworzyć nowy produkt, ale też tak kierować swoimi ludźmi, żeby nieustannie go ulepszać. Będzie wreszcie odpowiadał za współpracę z zewnętrznymi partnerami strategicznymi. Wynagrodzenie ma się mieścić w widełkach od równowartości 27 500 do 68 800 złotych netto.

Temat nie jest łatwy. Stworzony przez Teslę format 4680 przysporzył sporo problemów nawet tym firmom, które już wytwarzały ogniwa cylindryczne (Panasonic, LG Energy Solution). Najwięksi producenci ogniw LFP nieprzypadkowo stosują obudowy prostopadłościenne – nadal są bezpieczne a nie są tak trudne w obsłudze, jak cylindryczne. CATL rzekomo przymierza się do 4680, jednak równolegle wprowadza własne rozwiązania wykorzystujące chemię LFP, które gwarantują możliwość stworzenia baterii strukturalnej i obiecują parametry lepsze niż ogniwa 4680, nawet te oparte na katodach niklowych (bateria CATL Qilin / Kirin).

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 4 głosów Średnia: 4.5]