W marcu 2022 roku Elon Musk zapowiedział, że zaprezentuje Główny Plan Tesli Numer 3 (ang. Tesla Master Plan Part 3), strategię rozwoju producenta w nadchodzących latach. Szczegóły tego planu przewijały się już w innych jego wypowiedziach i podsumowaniach kwartałów, teraz mamy kolejną zapowiedź. I właściwie nic się nie zmieniło: chodzi o skalowanie, o rosnące wolumeny.

Tesla Master Plan Part 3 = skalowanie w górę

Trzecia część planu ma opisywać sposoby, w jaki Tesla chciałaby rozszerzać swój biznes w górę w celu zmodyfikowania całej infrastruktury energetycznej i transportowej na Ziemi. Celem ma być „powiedzmy 300 TWh”, 300 000 000 000 kWh baterii w samochodach elektrycznych i magazynach energii. Elon Musk chce wyjść z tego punktu docelowego i spróbować wyrysować drogę, jaką moglibyśmy / Tesla mogłaby podążyć, żeby do niego dotrzeć.

Dodajmy, że 300 TWh to odpowiednik 4 miliardów samochodów, liczby większej niż obecnie porusza się po światowych drogach, łatwo zatem dostrzeżemy, że szef Tesli faktycznie myśli o zaopatrzeniu całego świata w możliwość przechowywania baterii w ogniwach Li-ion (lub zbliżonych). Oczywiście podkreślił, że chodzi mu o wydobycie surowców i ich przetworzenie w sposób odpowiedzialny i zrównoważony. W skrócie:

Jak osiągnąć wystarczającą skalę, żeby faktycznie zmienić całą infrastrukturę energetyczną Ziemi?

Tesla zaczęła się już do tego przygotowywać, skądinąd wiadomo, że zawiązuje porozumienia z firmami wydobywającymi i dostarczającymi nikiel czy lit. Choć producent znany jest przede wszystkim ze swoich samochodów, sprzedaje też domowe i gigantyczne magazyny energii oraz dostarcza instalacje fotowoltaiczne i zarządzające nimi oprogramowanie.

Pierwszy Tesla Master Plan pojawił się w 2006 roku, w jego ramach Tesla wyznaczyła sobie za cel zbudowanie sportowego samochodu elektrycznego. Przychody z jego sprzedaży miały sfinansować wytworzenie bardziej przystępnego cenowo elektryka (patrz: Model S), ten z kolei miał opłacić produkcję jeszcze tańszego modelu (patrz: Model 3). Firma chciała też dostarczać sposoby na generowanie zeroemisyjnej energii elektrycznej.

Drugi Tesla Master Plan został opublikowany w 2016 roku. Jego celem było wyznaczenie ścieżki rozwoju dla systemów jazdy (pół)autonomicznej oraz mocniejsze rozkręcenie działu zajmującego się energią (przechowywanie + generowanie). W jego zarysie pojawiły się też wzmianki o elektrycznym pickupie (Cybertruck), elektrycznym ciągniku siodłowym (Tesla Semi), elektrycznym crossoverze (Tesla Model Y) i elektrycznym środku transportu miejskiego (brak nazwy).

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 4 głosów Średnia: 4]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować reklamy poniżej: