Podczas targów Web Summit w Lizbonie (Portugalia) StoreDot przypomniał o swoich ogniwach, zdradził też kilka dodatkowych szczegółów, które dotychczas nie były podawane oficjalnie. Był tam nasz Czytelnik, Pan Bartek, który zwrócił naszą uwagę na pewne ciekawostki podczas prezentacji. Po raz pierwszy usłyszeliśmy, jaka jest gęstość energii nowych ogniw oraz ile cykli szybkiego ładowania wytrzymują.

StoreDot z przełomem w 2024 roku. O ile będzie nas stać

Celem izraelskiego StoreDota było stworzenie ogniw potrafiących się naładować w 10 minut lub mniej (6 C). W ostatnich latach firma robiła wiele, żeby o sobie przypominać, kiedy tylko nadarzała się ku temu okazja. W maju 2022 roku producent przeprowadził prezentację, w ramach której udowadniał, że jest w stanie uzupełnić baterię od 0 do 86 procent w 10 minut. I tutaj pierwsza obserwacja: zarówno wtedy, jak i teraz, podczas targów Web Summit, ładowanie odbywało się w grubej skrzynce z pleksiglasu i wymagało jednego naukowca, który w napięciu pilnował eksperymentu:

Drugą ciekawostką jest rodzaj zastosowanej anody: podczas gdy cały świat stosuje grafit/węgiel, ewentualnie grafit domieszkowany krzemem, StoreDot zaczął od stabilizowanych polimerami nanostruktur z germanu. Teraz firma przeszła już na tańszy krzem. Startup utrzymuje, że jego ogniwa wytrzymują 1 000 cykli szybkiego ładowania, co jest wartością o dobry rząd wielkości większą niż w wypadku klasycznych ogniw Li-ion. Produkty StoreDot mają być dziś testowane przez 15 producentów samochodów.

Trzecią ciekawostką jest gęstość energii ogniw StoreDot. Aktualnie wynosi ona 0,3 kWh/kg, 0,7 kWh/l. Ten poziom osiągają już dziś najlepsze z ogniw litowo-jonowych. StoreDot obiecuje zatem w 2024 roku ogniwa o topowej gęstości energii z 2021/22 roku, lecz ładujące się wielokrotnie szybciej i wolniej ulegające degradacji (źródło). Przykładowo: przy baterii o pojemności 75 kWh samochód byłby w stanie uzupełniać energię ze stałą mocą wynoszącą 315 kW w przedziale od 10 do 80 procent (wartość obliczona, z wykresu powyżej wynika nawet 350 kW). Bez szczególnej szkody dla akumulatora:

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: