Volvo i StoreDot podpisały strategiczne porozumienie. Firmy będą współpracować nad próbkami B „ultraszybkoładujących się ogniw” (ang. XFC), którymi od kilku lat chwali się StoreDot i które powinny odzyskiwać 161 kilometrów zasięgu w 5 minut („100in5”). Pierwsze efekty kooperacji mają być znane w przyszłym roku, komercyjnych zastosowań spodziewajmy się najwcześniej w połowie dekady.

Volvo z ogniwami StoreDot? Na naszych oczach wykluwa się nowy porządek rynku motoryzacyjnego

StoreDot ujawnił, że pracuje nad próbkami B (ang. B-sample) ogniw, które zostaną zastosowane w „następnej generacji architektur elektryków” Volvo. To sformułowanie jest ciekawe, nie mówi się o nowych modelach, lecz o architekturach, czyli kompletnie nowych rozwiązaniach. Czyżby chodziło o samochody zbudowane na platformach z rodziny SEA Geely, na przykład Volvo EX30 oparte na SEA2? A może coś nowszego i późniejszego, na przykład Volvo EM90?

Wzmianka o próbkach B (źródło) też jest intrygująca, są to bowiem prototypy ogniw dopasowane fizycznie (rozmiar, grubość, napięcie) do pojemników baterii, niekoniecznie zaś trzymające finalne parametry i nadające się do masowej produkcji, która następuje dopiero po etapie próbek C (C-sample).

Prototypowe ogniwa StoreDot (c) StoreDot

Volvo już wcześniej było inwestorem strategicznym StoreDot, teraz tę współpracę zacieśniono, chociaż główny dyrektor wykonawczy Volvo, Javier Varela, podkreśla, że nadal zostało sporo pracy do wykonania. Brzmi to jak wyraz nadziei, lecz także próba przynaglenia StoreDot do wyprodukowania finalnej wersji ogniw. Firma znajduje się obecnie na etapie próbek A, czyli dowodu, że dany produkt w ogóle działa. StoreDot zapowiada, że w 2024 roku osiągnie poziom 161 kilometrów (100 mil, stąd 100in5) zasięgu uzupełnianych w 5 minut:

W 2028 roku ma to być już 161 kilometrów w 3 minuty, w 2032 – 161 kilometrów w 2 minuty, co mniej więcej odpowiada szybkości tankowania samochodu spalinowego. W 2022 roku StoreDot zaprezentował ogniwa 100in10, 161 kilometrów w 10 minut, przy czym, jak wspomnieliśmy, były to wczesne prototypy. Początek masowej produkcji planowany jest na rok 2025, wytwarzaniem ogniw ma się zająć firma Eve Energy.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: