Startup StoreDot chciał w ogniwach Li-ion zastosować anodę germanową (docelowo: krzemową) zamiast grafitowej, by znacząco zwiększyć szybkość ładowania baterii. Niedawno firma pochwaliła się, że ma ogniwa w formacie 4680, teraz obiecuje, że jej baterie będą się same regenerować podczas pracy.
Samonaprawiająca się bateria od StoreDot. Na papierze
StoreDot znany jest z tego, że obiecuje błyskawiczne ładowanie baterii Li-ion, ale też z tego, że lubi być obecny w gorących technologicznie dyskusjach. Na przykład nazwa firmy nawiązuje do modnych niegdyś kropek kwantowych, które startup wytwarzał w peptydach w celu przechowywania ładunków lub emisji światła. Na początku września 2021 roku izraelskie przedsiębiorstwo ogłosiło, że ma już gotowe ogniwa 4680, które ładują się w 10 minut. Oczywiście Tesla zaproponowała nowy format znacznie wcześniej.
Teraz StoreDot idzie o krok dalej i rozwiązuje kolejny problem branży motoryzacyjnej. Przedsiębiorstwo obiecuje, że jego ogniwa będą potrafiły się regenerować podczas pracy. Dzięki temu ich degradacja może przebiegać wolniej, a ich wydajność powinna być lepsza.
Automatycznie naprawianie się ogniw ma przebiegać przy współudziale systemu zarządzania baterią (BMS), sprzętu i oprogramowania. BMS ma wykrywać ogniwa albo ich zestawy, które się przegrzewają lub osiągają wyniki gorsze od spodziewanych. Takie ogniwa zostaną automatycznie odłączone i poddane procesowi odnawiania, żeby przywrócić im ich pierwotne możliwości. Kierowca elektryka z samonaprawiającą się baterią ma być nieświadomy całego procesu, nie powinien zauważyć różnicy w wydajności lub zasięgu auta.
Zapowiedzi brzmią bardzo dobrze, mogłyby wpływać uspokajająco na osoby, które chciałyby kupić samochód elektryczny, ale obawiają się degradacji baterii. Jedynym minusem jest fakt, że obietnice istnieją głównie w postaci idei zapisanej na papierze, być może jako wstępne prototypy. StoreDot nie podaje żadnych wyników badań, o masowych eksperymentach z rozwiązaniem nie ma w ogóle mowy. Pierwszym wytwaranym na dużą skalę produktem StoreDot mają być ogniwa XFC (dające się ultraszybko ładować), które powinny pojawić się w… 2024 roku.