SK On, południowokoreański dostawca ogniw Li-ion, który dotychczas skupiał się na saszetkach, pochwalił się kilkoma nowościami. Firma ma gotowe ogniwa cylindryczne w nieznanym na razie formacie, ma dwa warianty prostopadłościennych, ma też klasyczne Li-iony o średniej zawartości niklu, które mogą konkurować z LFP. LG Energy Solution, również firma z Korei Południowej, poszła o krok dalej i deklaruje gotowość do produkcji ogniw 4680 (46 mm średnicy, 80 mm wysokości).
Postępy w technologii baterii Li-ion
SK On
SK On jest intrygującym producentem. Chociaż od dawna dostarcza ogniwa Li-ion Kii w, wydawałoby się, najbardziej podatnym na fizyczne uszkodzenia formacie (saszetki), nigdy nie zaliczył wpadki a przynajmniej niczego na ten temat nie wiadomo. Jednak technologiczna doskonałość ma swoje konsekwencje, w przypadku Niro EV Kia zrezygnowała ponoć z SK On ze względu na cenę. Oferta chińskiego CATL była lepsza.
W trakcie targów InterBattery w Seulu (Korea Południowa; 5-7 marca 2025) SK On chce pokazać ogniwa we wszystkich kluczowych formatach stosowanych w samochodach elektrycznych. Prototypowe ogniwa prostopadłościenne firma miała w 2023 roku, teraz obiecuje dostępność takowych z elektrodami na górze oraz na bokach. Ogniw cylindrycznych SK On nie wytwarzało nigdy, pilotażową linią produkcyjną dysponuje dopiero od drugiej połowy 2024 roku. Spodziewany format to 2170, ale firma może zaskoczyć świat wersją 4680, nad którą pracowała co najmniej od stycznia 2024 roku.
Inną ciekawostką są ogniwa saszetkowe ze średnią zawartością niklu (50-70 procent). Mają oferować gęstości energii (pojemności) zbliżone do ogniw wysokoniklowych przy stabilności i cenie rodem ze świata ogniw litowo-żelazowo-fosforanowych.
LG Energy Solution
Jednak chyba najbardziej doniosły komunikat wystosowało LG Energy Solution. Przedsiębiorstwo pokaże swoje ogniwa z serii 46xx, zadeklaruje też rzekomo gotowość do ich masowej produkcji. To format wymyślony przez Teslę, stosowany w Cybertrucku oraz wdrażany przez BMW (4695, 46120). Zaletą ogniw 4680 ma być optymalny stosunek pojemności do oferowanej mocy, wiemy wszak, że ich wyprodukowanie okazało się trudniejsze niż się spodziewano. Poza tym ich duża grubość powoduje kłopoty z wydajnym chłodzeniem, co przekłada się na wolniejsze ładowanie.