Amerykańska firma Sion Power – nie należy jej mylić z samochodem Sion wyłożonym panelami fotowoltaicznymi i stworzonym przez Sono Motors – chwali się stworzeniem nowych ogniw o nazwie Licerion. Dzięki litowej anodzie (Li-metal) mają one oferować gęstość energii wynoszącą 0,42 kWh/kg.

Ogniwa litowo-metalowe: wyższa gęstość energii = większe zasięgi przy tej samej masie

Firma Sion Power przez kilka lat usiłowała stworzyć stabilne ogniwa litowo-siarkowe (Li-S), ale ostatecznie zrezygnowała z tej technologii i zaczęła rozwijać ogniwa litowo-metalowe. Od eksperta z branży dowiedzieliśmy się, że nie jest to wyjątek, bo wiele przedsiębiorstw mocno sparzyło się na próbie połączenia litu z siarką…

Nowe ogniwa Li-metal Sion Power o rynkowej nazwie Licerion posiadają katodę bogatą w nikiel (prawdopodobnie NCM lub NCA) oraz opracowaną samodzielnie „ultracienką anodę” z metalicznego litu. Dzięki tej technologii udało się osiągnąć wyższą gęstość energii niż w najlepszych ogniwach Li-ion dostępnych na rynku. Licerion oferuje 0,7 kWh/l, ale 0,42 kWh/kg „po przeskalowaniu do projektu komercyjnego” (cokolwiek oznacza to ostatnie; źródło).

Parametry najlepszych dostępnych dziś ogniw Li-ion firmy CATL to 0,7 kWh/l (tak samo) i 0,3 kWh/kg (mniej).

> Samsung zaprezentował ogniwa ze stałym elektrolitem. Strzelamy: za 2-3 lata będą na rynku

Oznacza to, że bateria samochodu elektrycznego, w której przykładowe ogniwa CATL zostałyby zastąpione ogniwami Licerion, przy tej samej masie oferowałaby o 40 procent większy zasięg. Czyli bateria Renault Twingo ZE, która nam się ostatnio spodobała, mogłaby zaoferować 210-220 zamiast obecnych około 150 kilometrów realnego zasięgu:

> Bateria Renault Twingo ZE – ależ ona mnie zachwyca! [felieton]

Producent chwali się, że bateria utrzymuje do 70 procent pojemności przez pierwsze około 850 cykli. Gdyby więc zastosować ją we wspomnianym Renault Twingo, jej pojemność spadłaby poniżej akceptowalnej granicy przy przebiegu około 180 tysięcy kilometrów. To niezbyt dużo – producent samochodu musiałby się zastanowić nad zwiększeniem akumulatorów, by wydłużyć przebiegi między ładowaniami.

Ogniwa Licerion mają być gotowe do zastosowania. Sion Power chciałoby licencjonować ją do zastosowań motoryzacyjnych, a skupić się m.in. na segmencie statków powietrznych pionowego startu i lądowania (eVTOL).

To może Cię zainteresować:
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]