Renault 5 zbudowane na platformie CMF-B EV będzie pierwszym elektrykiem Renault, który fabrycznie obsłuży V2G, dwukierunkową wymianę energii. Aby całość funkcjonowała poprawnie, właściciel samochodu będzie musiał dokupić stację ładowania Mobilize Powerbox oraz usługę Mobilize V2G [Mobilize to firma-córka Renault]. Całość ma być dostępna już w przyszłym roku na dwóch najważniejszych dla francuskiej firmy rynkach w Europie.

V2G w Renault

Zacznijmy od samochodu: producent eksperymentował już z prototypowymi rozwiązaniami V2G w Zoe, ale Renault 5 ma być pierwszym modelem w ofercie z fabryczną obsługą oddawania energii. Auto powinno zadebiutować w 2025 roku, dlatego zapowiedź dotycząca V2G w Niemczech i Francji w roku 2024 jest lekko zaskakująca. Jeśli Francuzi zdecydują się pójść śladem Niemców, V2G może być dostępne tylko w wersjach z większą baterią.

Dość zaskakujące jest stwierdzenie, że dwukierunkowa ładowarka pokładowa Renault 5 i przyszłych modeli „umożliwi korzystanie z usługi Mobilize V2G z zachowaniem pełnej pojemności akumulatora trakcyjnego”. Czyżby chodziło o możliwość przeznaczenia całej pojemności baterii do V2G? A może o korzystanie z V2G w obszarze buforów, które są niedostępne dla kierowcy?

W każdym razie: nowa ładowarka pokładowa obsłuży też V2L, czyli pozwoli na podłączenie odbiorników mocy bezpośrednio do gniazda w samochodzie. Producent mówi o grillu czy odkurzaczu, spodziewajmy się zatem co najmniej 2 kW mocy. Może nawet 3,6 kW, jak w autach na platformie E-GMP z Korei Południowej.

Dwukierunkowa ładowarka pokładowa Renault 5 (c) Renault

Sama usługa Mobilize V2G brzmi jak pośrednictwo Renault między właścicielem samochodu a dostawcą energii, którym ma być operator The Mobility House. Ma ona dbać o to, by akumulatory były napełniane możliwie tanią energią, co powinno obniżyć koszt ładowania „średnio o połowę”. Ma też pozwolić na korzystanie z energii neutralnej emisyjnie oraz, ważne, wspomagać sieć przy dużym obciążeniu dzięki dostępowi do energii zgromadzonej w baterii samochodu.

Usługa ma być dostępna od 2024 roku w Niemczech i Francji, w 2025 roku pojawi się w Zjednoczonym Królestwie.

Trzecim elementem zestawu jest Mobilize Powerbox, dwukierunkowa stacja ładowania stworzona we współpracy z Software Republique, konsorcjum Orange, Renult Group, STMicroelectronics, Thales oraz IoTecha Corp. Ma działać z mocą od 7 do 22 kW, nie ujawniono, czy chodzi tylko o moc ładowania, czy może o przepływ energii w obie strony. Urządzenie zostanie uzupełnione aplikacją mobilną pozwalającą na ustawianie godzin eksploatacji samochodu.

Mobilize Powerbox, naścienna stacja ładowania z obsługą V2G (c) Renault

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 0 głosów Średnia: 0]