Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu ds. Badań nad Klimatem (PIK) wyliczyli, że samochody elektryczne są lepszym wyborem niż auta na paliwa syntetyczne bazujące na wodorze. Wytworzenie tych ostatnich wymaga bowiem znacząco większych ilości energii, więc może się okazać, że pod pretekstem ucieczki od paliw kopalnych jeszcze bardziej się od nich uzależnimy.
Jeśli chcemy czystego napędu, elektryki są najlepszym wyborem
Regularnie słychać głosy, że paliwa syntetyczne mogłyby ocalić współczesne silniki spalinowe przed wymarciem. Zachowałyby więc przy życiu istniejący przemysł motoryzacyjny tworząc przy okazji nową jego gałąź. E-paliwa byłyby wytwarzane z wykorzystaniem wodoru, o którym również mówi się jako o czystej alternatywie do paliw kopalnych i elektryków.
Problem w tym, że do produkcji paliw syntetycznych potrzeba znaczących ilości energii. Znajdujący się w ich cząsteczkach wodór również nie bierze się znikąd. Kosztem utrzymania istniejącego status quo doprowadzilibyśmy do pięciokrotnie (!) wyższego zużycia energii w porównaniu do karmienia tą energią aut elektrycznych. Przy zasilaniu syntetycznymi paliwami kotłów gazowych, do uzyskania tej samej ilości ciepła w całym łańcuchu potrzebne jest zużycie 6-14 razy większej ilości energii niż przy pompach ciepła! (źródło)
Efekty są dość przerażające: choć sam proces uzyskiwania i spalania paliw syntetycznych wydaje się neutralny emisyjnie – wprowadzamy do środowiska tyle samo węgla, ile wcześniej przechwyciliśmy – to do utrzymywania go w biegu musielibyśmy karmić go energią pochodzącą z istniejących źródeł. A że nasz współczesny miks energetyczny bazuje na paliwach kopalnych, zużywalibyśmy ich jeszcze więcej.
Dlatego, konkluduje Falko Ueckerdt, jeden z naukowców z PIK, paliwa syntetyczne bazujące na wodorze powinny być stosowane wyłącznie tam, gdzie nie da się ich zastąpić w inny sposób. W lotnictwie, produkcji stali czy przemyśle chemicznym. W transporcie konieczna jest elektryfikacja, a udział syntetycznych paliw i wodoru do końca dekady będzie marginalny.
Zdjęcie otwierające: ilustracyjne, syntetyczne paliwo wytworzone przez Audi (c) Audi