Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

QuantumScape, startup od ogniw solid-state, podpisał umowę z drugim „producentem z TOP10”

QuantumScape jest jednym z kilku startupów rozwijających ogniwa ze stałym elektrolitem, którego wyniki określa się mianem „obiecujących”. Firma pracuje już dla Volkswagena, a teraz poinformowała o podpisaniu umowy z kolejnym producentem „z czołowej dziesiątki na świecie”. 

QuantumScape i ogniwa ze stałym elektrolitem

Nazwy „producenta z TOP10” nie podano, więc może być to zarówno Toyota, jak też Ford czy Mercedes. Każda z wymienionych marek ma swoje powody, żeby zainteresować się ogniwami QuantumScape. Toyota od lat chwaliła się samodzielnymi pracami nad solid-state, które doprowadziły do tego, że wykorzystującego je auta… NIE pokazano podczas otwarcia Igrzysk Olimpijskich w Tokio 2021. Ford szuka partnerów w branży, dosłownie kilka dni temu nawiązał współpracę z współzałożycielem Tesli, JB Straubelem. Mercedes ma wreszcie problemy ze swoim chińskim dostawcą, Farasisem.

Oczywiście powyższa lista to tylko spekulacje. Z czołowej dziesiątki odpada tylko Volkswagen (bo już współpracuje) oraz może Hyundai (który nastawia się na kooperację z rodzimymi firmami).

QuantumScape poinformowało, że pierwsze zaawansowane prototypy ogniw solid-state dostarczy jeszcze przed rokiem 2023, gdy ma ruszyć fabryka oznaczona symbolem QS-0. Zakłady mają wytwarzać rocznie 200 000 ogniw, co ma wystarczyć na „setki pojazdów testowych”. Na razie startup testuje ogniwa 10-warstwowe, które stanowią etap pośredni w pracach do ogniw z kilkudziesięcioma warstwami – te powinniśmy zobaczyć w 2022 roku.

QuantumScape bada ogniwa Li-metal, bez anody, tymczasem badacze z Uniwersytetu Kalifornijskiego z San Diego zaprezentowali rozwiązanie pośrednie między obecnymi ogniwami Li-ion z ciekłymi elektrodami a ogniwami Li-metal. Otóż oparte na siarczkach stałe elektrolity połączono z anodą krzemową. Nie wymagają one podgrzewania i w pierwszych eksperymentach wytrzymały 500 cykli pracy oraz utrzymały 80 procent pierwotnej pojemności.

Paradoksalnie: stałe elektrolity, które są problemem same w sobie, rozwiązały wiele problemów z krzemem, który w anodzie jest niszczony przez ciekłe elektrolity. Prace badawcze w UC San Diego prowadzone są wraz z LG Energy Solution.

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 0 głosów Średnia: 0]
Exit mobile version