Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Problemy Northvolta to DUŻE problemy Audi, Porsche, Scanii. Możliwe przesunięcia premier [Handelsblatt]

Niemiecki dziennik Handelsblatt twierdzi, że koncern Volkswagena może opóźnić premiery nadchodzących modeli aut elektrycznych, jeśli te miały baterie zbudowane w oparciu o ogniwa Northvolta. Zagrożone są wybrane produkty Porsche oraz Scanii, szczególnie, że ta ostatnia planowała wręcz przełączyć się na użycie wyłącznie szwedzkich ogniw Li-ion. Rykoszetem może oberwać Audi.

Northvolt pociągnie europejskie marki na dno?

W stosunkowo najlepszej sytuacji ma być Audi, które od początku różnicowało dostawców. Problemy Northvolta nie wpływają rzekomo na możliwości wytwórcze dotyczące Audi A6 e-tron, reszta samochodów na platformie PPE (np. Q6 e-tron) może jednak wymagać ponownego negocjowania kontraktów z LG Energy Solution i CATL, co zapewne wygeneruje dodatkowe koszty. O platformie MEB (Audi Q4 e-tron) cytujący Handelsblatta portal Electrive nie wspomina (źródło), o te baterie musiał zatroszczyć się Volkswagen.

Platforma PPE stosowana przez Porsche i Audi na przykładzie Porsche Macan (c) Porsche

Porsche w Taycanie i Macanie też stosuje ogniwa od firm z Dalekiego Wschodu. Taycan jeździ na saszetkach od LG En Sol wytwarzanych zresztą pod Wrocławiem, Macan z kolei korzysta z ogniw CATL produkowanych pod Erfurtem (Niemcy). Nie da się wykluczyć, że w obu przypadkach firma ma w odwodzie innych dostawców. Tymczasem nowe Porsche 718 miało mieć baterię zbudowaną z użyciem ogniw Northvolta, innych producentów w ogóle nie brano pod uwagę przy projekcie. Samochód jest stosunkowo mały, potrzebuje więc zaawansowanych ogniw o wysokiej gęstości energii. Zaplanowana na koniec 2025 roku premiera stoi pod znakiem zapytania – Handelsblatt dowiedział się, że w jego przypadku są też problemy z nieokreślonym „komponentem w zespole [bateryjno]-napędowym”.

W najgorszej sytuacji jest Scania. Firma myślała o przyszłych pojazdach wyłącznie pod kątem projektowanych wspólnie z Northvoltem długowiecznych ogniw Li-ion, które powinny wytrzymywać do 1,5 miliona kilometrów przebiegu (zdjęcie poniżej). Zamierzano całkowicie zrezygnować z innych dostawców, Scania chciała współpracować tylko z Northvoltem. Teraz producent ciężarówek szuka już ponoć kolejnych producentów ogniw i baterii, bo los szwedzkiego startupu jest mocno niepewny. Nawet program IF24 Battery może go nie uratować.

Z kooperantów i akcjonariuszy Northvolta w najjaśniejszych barwach rysuje się przyszłość BMW, które zniecierpliwione działaniami firmy zerwało kontrakt już kilka miesięcy temu. Producent samochodów najwyraźniej podjął strategiczną decyzję, że przestawi się na ogniwa cylindryczne w formacie 4695 oraz 46120 (4,6 cm średnicy, 9,5 lub 12 cm wysokości).

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 4 głosów Średnia: 4.8]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Exit mobile version