Chińskie media już raz rozpowszechniały tę informację: Tesla miała zdecydować się na zakup ogniw litowo-żelazowo-fosforanowych od firmy BYD, jednego z głównych światowych producentów ogniw tego rodzaju. Poprzednio wieść została zdementowana przez BYD i wygasła automatycznie, tj. nic z niej nie wynikło. Dziś wraca, już z liczbami.
BYD dostarczy ogniwa Tesli?
Podczas publikacji wyników finansowych Tesla ogłosiła, że będzie stosować ogniwa LFP we wszystkich samochodach z serii „standard range”, czyli Teslach Model 3 SR+ oraz Teslach Model Y SR. Półoficjalnie wiadomo, że ogniwa te dostarcza kalifornijskiemu producentowi chiński CATL. Wiadomo też, że firmy w Państwie Środka już wiele lat temu postawiły na ogniwa LFP – jako bezpieczniejsze i tańsze – więc są prawdziwą potęgą, gdy chodzi o ich produkcję. Reszta świata się nie liczy.
Według najnowszych plotek Tesla rozszerzyła pulę dostawców i zakontraktowała 10 GWh ogniw LFP od BYD. Tę informację rozpowszechnia chiński portal CLS, który powołuje się na źródła „bliskie BYD”. Kalifornijski producent miał się zdecydować na BYD, ponieważ jeden z zakładów znajduje się w Lancaster (Kalifornia, Stany Zjednoczone), a więc stosunkowo niedaleko fabryki w Fremont (również Kalifornia).
I teraz komentarz: choć Tesla sygnalizowała otwartość, gdy chodzi o ogniwa dostarczane przez różne firmy, w segmencie motoryzacyjnym zawsze pilnowała swoich interesów. Nieoficjalnie mówi się, że Panasonic jeszcze przez kilka lat nie będzie mógł produkować ogniw cylindrycznych na rzecz żadnej innej firmy z branży motoryzacyjnej, bo taką klauzulę ma w umowie z Teslą.
BYD wytwarza ogniwa Li-ion ORAZ samochody, autobusy czy magazyny energii. Gdyby teraz Tesla zdecydowała się na skorzystanie z jego produktów, legitymizowałaby cały biznes, w tym auta BYD, które dotychczas cieszą się raczej normalnym zainteresowaniem. To nieco inna sytuacja niż w wypadku CATL czy LG Energy Solution, które nie myślą o bezpośrednim konkurowaniu z firmą Muska. Dlatego BYD może zależeć na rozpowszechnianiu plotek tego rodzaju, żeby zainteresować branżę swoim biznesem.