Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Panasonic wysłał Tesli pierwsze ogniwa 4680. Masowa produkcja możliwa za niecały rok

Panasonic przesłał Tesli pierwsze próbki ogniw 4680, dowiedział się Reuters. Zdarzyło się to półtora roku po tym, jak firma zdecydowała się na wytwarzanie ogniw w nowym formacie, więc ich produkcja raczej nie należy do najprostszych. Ogniwa 4680 stosowane są w Tesli Model Y, powinny zasilać też Cybertrucka i Semi.

Masowa produkcja ogniw 4680 odblokuje większe pojazdy Tesli

Panasonic utrzymuje, że jest w stanie wystartować z masowym wytwarzaniem nowych ogniw w marcu 2023 roku. Zacznie w fabryce w prefekturze Wakayama w Japonii, następnie przeniesie się do Ameryki, gdzie uruchomi kolejne zakłady. Mogą one powstać w stanach Kansach lub Oklahoma i będą zasilały Giga Texas. Produkcja prototypów miała wystartować w maju tego roku – stąd też wspomniana wysyłka ogniw do Tesli.

Panasonic ma dziś fabrykę ogniw w Nevadzie. W lokalizacji zarządzanej przez Teslę znajdują się linie produkcyjne, które są w stanie wytwarzać 39 GWh ogniw 2170 rocznie. Przy ogniwach 4680 mówi się początkowo o 10 GWh, co przekłada się na możliwość wypełnienia pojemników około 125-130 tysięcy Tesli Model Y AWD. Ale na razie biznes związany z ogniwami generuje niewielki przychód w całym portfelu usług japońskiej firmy, która liczy na to, że w 2023 roku osiągnie on 10 procent udziału.

O tym, że z ogniwami 4680 jest krucho, świadczy wypowiedź Elona Muska podczas podsumowania I kwartału 2022 roku. Zapowiedział on, że choć Giga Texas jest przygotowane do wytwarzania Modeli Y z bateriami strukturalnymi i nowymi ogniwami, to w tym roku fabryka zostanie przystosowana do produkcji elektrycznego crossovera ze starszym typem ogniw. Można się zatem domyślać, że z produkcją 4680 radzą sobie dziś tylko Tesla (zakłady przy Kato Road oraz Giga Texas) i Panasonic. CATL i LG Energy Solution na razie nie pochwaliły się jakimkolwiek przełomem.

Ogniwa 4680 zasilają obecnie Model Y, wszystko wskazuje też na to, że zastosowano je w Cybertrucku i Semi. W przyszłości powinny trafić do Roadstera. Kiedy Panasonic zacznie je dostarczać i wesprze w ten sposób Teslę, w roku 2023 powinniśmy spodziewać się startu sprzedaży wszystkich wymienionych pojazdów (co zresztą otwarcie zapowiada sam Musk).

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 6 głosów Średnia: 3.7]
Exit mobile version