W kwietniu 2019 roku Elon Musk ujawnił, że głównym hamulcowym podczas produkcji Tesli Model 3 jest Panasonic, który nie nadążał z produkcją ogniw – dostarczał je z wydajnością 23 GWh/rok. Teraz jednak japoński producent twierdzi, że jest w stanie wytwarzać nawet 54 GWh ogniw rocznie.
Panasonic gotowy do dwukrotnie wyższej produkcji Tesli Model 3
Jeśli przyjąć, że średnia pojemność baterii wszystkich Tesli Model 3 to 75 kWh, to 23 GWh ogniw wystarczy do wprowadzenia na rynek zaledwie 300-310 tysięcy samochodów rocznie. Panasonic deklarował jednak, że zainwestował w linie produkcyjne 1,6 miliarda dolarów i że jeszcze w 2019 roku osiągnie 35 GWh/rok – odpowiadałoby to 460-470 tysiącom samochodów rocznie (wartości średnie).
> Panasonic: Produkcja Tesli Model Y doprowadzi do niedoborów baterii
Ostatnio Tesla mocno rozgląda się za innymi partnerami – w Chinach ogniwa do Tesli Model 3/Y będzie dostarczać m.in. LG Chem – ogłasza też postępy w technologii produkcji ogniw Li-ion. Być może właśnie dlatego w wywiadzie udzielonym pismu Financial Times Panasonic zapowiada, że jest otwarty na dalszy rozwój (źródło).
Japoński producent podkreśla, że zatrudnił inżynierów przemysłu chemicznego, wyszkolił ich i ma teraz 3 tysiące osób zajmujących się maszynami oraz 200 asystentów z Japonii. Dzięki nim jest w stanie pracować przez 24 godziny na dobę przez 365 dni w roku i powinien osiągnąć nawet 54 GWh rocznie. Dodajmy, że w Gigafactory 1 wytwarzane są tylko ogniwa 2170 do Tesli Model 3. Wersje 18650 pochodzą z Japonii.
54 GWh to możliwość wyposażenia w baterie 720 tysięcy samochodów rocznie. To duża liczba, jeśli wziąć pod uwagę dotychczasową produkcję Tesli – w tym roku ma się ona zamknąć 360-400 tysiącami sprzedanych egzemplarzy – ale pytanie, czy wystarczająca, jeśli uwzględnić nadchodzącą premierę Modelu Y oraz potencjalną Teslę Model 3/Y 100 kWh:
> Haker: Możliwa Tesla Model 3 100 kWh. To byłoby 650-700 kilometrów realnego zasięgu na baterii!
Zdjęcia: linie produkcyjne Panasonika w Gigafactory 1. Widoczne cylindryczne obiekty to ogniwa 2170 stosowane w Tesli Model 3 (c) CNBC