Panasonic szuka pracowników w Nevadzie (Stany Zjednoczone) i rozbudowuje linię produkcyjną ogniw Li-ion dla Tesli. Nieoficjalnie mówi się, że już na starcie zaoferują one gęstość energii wyższą o 5 procent, a przy okazji będą tańsze dzięki niższej zawartości kobaltu. Nadal będą to jednak ogniwa z katodami NCA (nikiel-kobalt-glin).

Panasonic z większymi mocami przerobowymi na potrzeby Tesli

Pod koniec 2019 roku Panasonic zapowiadał, że w Gigafactory Tesli w Nevadzie jest w stanie wytwarzać nawet 54 GWh ogniw rocznie. To sporo, jeśli wziąć pod uwagę, że firma osiągała wtedy wtedy wydajność wynoszącą nieco ponad 30 GWh ogniw rocznie – obiecywany wzrost wynosił zatem 50-80 procent.

Teraz Japończycy potwierdzili montaż nowych urządzeń w Gigafactory. Nieoficjalnie mówi się, że jest to 14. linia produkcyjna, która pozwoli zwiększyć moce przerobowe o około 10 procent. Jednak firma nadal pozostawałaby w widełkach 30-40 GWh rocznie.

Nowe wyposażenie ma umożliwić wytwarzanie ogniw z mniejszą zawartością kobaltu (a więc tańszych) o gęstości energii wyższej o 5 procent niż dotychczas. W ciągu dwóch-trzech lat kobalt ma zostać wyeliminowany całkowicie, a gęstość energii powinna wzrosnąć o 20 procent, zapowiada Panasonic:

> Panasonic ulepszył ogniwa 2170 stosowane w Modelu 3 i Y. Teraz to mniej więcej NCA92

Jeśli te obietnice okażą się prawdziwe, Tesle Model 3/Y Long Range (2024) mogłyby być wyposażane w akumulatory 89 (96) kWh zamiast dotychczasowych 74 (80) kWh bez zmiany wielkości pojemnika na ogniwa. Opcją alternatywną jest oczywiście pozostanie przy dotychczasowej obudowie baterii i obniżenie wagi całości do około 400-410 kilogramów.

Szczegóły powinniśmy poznać 22 września, podczas Battery Day Tesli.

Jako ciekawostkę warto dodać, że w okresie styczeń-lipiec 2020 Panasonic był trzecim na świecie producentem ogniw Li-ion.  Firma wytworzyła 10,1 GWh ogniw. Największy był południowokoreański LG Chem (13,4 GWh), na drugim miejscu ulokował się chiński CATL (12,7 GWh ogniw). Na dalszych pozycjach znaleźli się Samsung SDI, BYD, SK Innovation, AESC, PEVE, Guoxuan i CALB:

Najwięksi producenci ogniw Li-ion na świecie w okresie styczeń-lipiec 2020. Tabelka w języku koreańskim, Panasonic znajduje się na trzeciej pozycji. Firmy południowokoreańskie zostały wyróżnione żółtym podlewem

To może Cię zainteresować:
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]