Panasonic ogłosił, że przesuwa start produkcji ogniw 4680 na czas między kwietniem a sierpniem 2024, żeby poprawić ich wydajność, dowiedział się Reuters. Dotychczas mowa była o przedziale między kwietniem 2023 a marcem 2024, poślizg może więc wynieść nawet rok. Nowe ogniwa wytwarzane są w fabryce w mieście Wakayama (Japonia), podczas gdy Tesla produkuje je lokalnie, w Kalifornii (Kato Road) i Teksasie (Giga Texas).
Panasonic spóźniony z ogniwami 4680
Podczas ostatniego podsumowania kwartalnego Tesla zapowiedziała stopniowe zwiększanie liczby ogniw 4680 wyjeżdżających ze swoich zakładów. Zdradzono przy okazji, że istnieją dwie wersje nowych ogniw, bezzakładkowa pierwsza generacja pokazana podczas Battery Day, oraz druga, „bardziej nadająca się do produkcji”. W Giga Texas, obok ogniw, mają powstawać suche i mokre katody – chociaż od początku celowano w katody suche (ładne streszczenie TUTAJ). Dziś ogniwa 4680 wykorzystywane są tylko w Tesli Model Y AWD, zaraz pojawią się też w Cybertrucku.
Panasonic tymczasem zapowiada opóźnienie, chce masowo wytwarzać nowe ogniwa dopiero podczas pierwszej połowy roku rozliczeniowego 2025, czyli okresu rozpoczynającego się w kwietniu 2024 roku. Mówi o koniecznych poprawkach wydajności, co sugeruje, że japońska firma natknęła się na problemy podobne do tych, z którymi boryka się Tesla. O kłopotach nie wspominają na razie dwaj najwięksi producenci ogniw Li-ion na rynku, południowokoreańskie LG Energy Solution oraz chiński CATL, które również zapowiedziały eksperymenty z nowym formatem.
Stworzone przez firmę Muska ogniwa, choć stosowane są na razie w jednym tylko samochodzie, mogą stać się wzorcem, standardem w branży. Sama Tesla chce korzystać z nich w Modelu Y, Cybertrucku, Semi, może też odświeżonym Modelu 3 rozwijanym w ramach projektu Highland. Zainteresowanie tym formatem wyraziło też BMW, które w Neue Klasse użyje ogniw o średnicy 46 mm, ale wysokości 95 lub 120 mm.
A skoro jesteśmy już przy projekcie Highland: oto prawdopodobny wygląd kierownicy w odświeżonej Tesli Model 3.
Nie przegap nowych treści, OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:Czyżby nowa kierownica projektu Highland? https://t.co/SKnFcBbMQQ
— www.elektrowoz.pl – Samochody Elektryczne (@elektrowoz_pl) May 12, 2023