Szef działu ds. energii w Panasoniku zdradził garść szczegółów na temat nowych ogniw 4680. Podkreślił, że to wcale nie jest tak, że wystarczy zrobić większą obudowę i gotowe. Firma ocenia jednak, że dzięki zmianie kształtu nowe ogniwa mają szansę korzystnie wpłynąć na ceny nowych elektryków. W domyśle: Tesli, bo nikt inny nie korzysta dziś z ogniw 4680.

Panasonic zaczął eksperymenty z ogniwami przed akceptem Tesli

Japoński producent, który do niedawna był kluczowym dostawcą ogniw do Tesli, teraz musiał sam zadecydować, czy chce zainwestować w eksperymenty z nowym formatem. Firma rozwijała ogniwa na własną rękę przez ponad rok nie wiedząc, czy Musk zechce je kupić. Ten okres określono mianem „wymagającego olbrzymiej wytrzymałości”, a samą zmianę rozmiarów (46 mm średnicy/80 mm wysokości zamiast dotychczasowego: 21 mm średnicy/70 mm wysokości) określono jako „w znacznym stopniu odważną”.

Tesla dostrzegła wysiłki swego dotychczasowego partnera i uznała, że ogniwa 4680 Panasonika są zdatne do użycia. Działają tak, jak się spodziewano [cokolwiek to oznacza – przyp. red. www.elektrowoz.pl], jednak ich masowa produkcja nie rozpocznie się przed rokiem 2023 (źródło). Ogniwa mają być wykorzystywane w Tesli Model Y (najpierw Giga Texas, docelowo również Giga Berlin) oraz w Semi i Cybertrucku.

Pierwszym masowo produkowanym samochodem z nowymi ogniwami prawdopodobnie będzie albo nowa Tesla Model Y AWD, albo też drugi tajemniczy model, którego oznaczenia jeszcze nie znamy. Wniosek o homologację pierwszego z aut producent złożył w amerykańskiej Agencji Ochrony Środowiska (EPA) 2 lutego, akceptację uzyskał 16 lutego. Dokumentację dotyczącą tego drugiego modelu przekazano EPA 23 lutego, dotychczas nie została ona jeszcze rozpatrzona (źródło).

Zdjęcie otwierające: linia produkcyjna ogniw 4680 w fabryce przy Kato Road (Kalifornia, Stany Zjednoczone) (c) Tesla

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 0 głosów Średnia: 0]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: