Billy Wu, pracownik naukowy Imperial College London, uczestniczył w konferencji poświęconej bateriom i nowoczesnym ogniwom litowo-jonowym. Udało mu się sfotografować jeden ze slajdów, na którym firma Eve zaprezentowała parametry stworzonych przez siebie ogniw cylindrycznych 4695 (46 mm średnicy, 95 mm wysokości). Dokładnie ta sama Eve ma dostarczać ogniwa cylindryczne do samochodów BMW z serii Neue Klasse.
Ogniwa Neue Klasse z gęstościami energii jak 2170 Panasonika/Tesli. Dziś
Ogniwa Eve ze slajdu posiadają katody NCM, nikiel-kobalt-mangan. Ich gęstości energii w zależności od wariantu wynoszą 0,28 kWh/kg (ogniwa zorientowane na gęstość) lub 0,26 kWh/kg (ogniwa zorientowane na wydajność). Te pierwsze można ładować z mocami maksymalnymi wynoszącymi 2,6 C, co dla baterii o pojemności 80 kWh oznacza 208 kW. Te drugie mają niższe gęstości energii, ale dzięki temu wytrzymają nawet 4 C (4 x pojemność), czyli przy 80 kWh – 320 kW.
Już na tej podstawie możemy założyć, że Neue Klasse BMW będzie dysponowało instalacjami klasy 800 V, czyli na ultraszybkich ładowarkach przeskoczy 205-210 kW, a w największych modelach rozpędzi się do okolic 300 i więcej kilowatów (źródło).
Wracając do gęstości energii: wartości deklarowane przez Eve są dziś na poziomie ogniw 2170 Panasonika (0,27-0,28 kWh/kg), których Tesla używa w Modelach 3 i Y. Wypadają lepiej niż obecnie stosowane ogniwa 4680 firmy Muska osiągające około 0,24 kWh/kg. Nie wiemy wszak, czy jest to porównanie produktu dzisiejszego (ogniwa 4680) z tym, który BMW otrzyma w 2025 roku (Eve 4695), czy może w obu przypadkach mówimy o parametrach technicznych dla przełomu 2022/23.
Osoby, które wykorzystują elektronarzędzia, zaskoczy maksymalna moc. Zaledwie 1 ogniwo Eve 4695 o wadze 0,41-0,42 kg przy poziomie naładowania wynoszącym 50 procent, przez 10 sekund powinno być w stanie generować moc wynoszącą co najmniej 0,7 (ogniwa energetyczne) lub 1,1 kW (ogniwa wydajnościowe). Wystarczą 2-3 ogniwa, żeby osiągnąć to, co jest możliwe dzięki gniazdku 230 V. Jeżeli takich ogniw będzie kilkaset – tu już mowa o samochodzie – łatwo policzyć, że nawet przy rozładowanej baterii BMW z serii Neue Klasse nie powinno mieć problemów z solidnym przyspieszaniem.
Obydwa typy ogniw Eve powinny wytrzymać co najmniej 1 200 cykli ładowania, nawet przy dużych mocach uzupełniania energii. Jeżeli założymy, że jest to bateria o pojemności 80 kWh, która pozwala na przejechanie 330 kilometrów, mamy 396 000 kilometrów przebiegu. Jeśli kierowca czasem będzie ładował się wolniej i poruszał się po mieście, gdzie zasięgi są lepsze – bo chyba nikt nie jeździ tylko w trasy – samochód bez problemu przebije 700 000 km przebiegu.