Portal InsideEVs wychwycił na YouTube interesujące wideo. Pewien tajemniczy koreański posiadacz Hyundaia Ioniqa 5 przy nastrojowej muzyce chwali się samochodem z przebiegiem 666 255 kilometrów w wieku nieco ponad trzech lat. Auto regularnie ładuje na komercyjnych ładowarkach DC do 100 procent. Mimo tego bateria Ioniqa 5 wytrzymała 580 000 kilometrów, co, jak twierdzi, zaskoczyło ludzi z Hyundaia do tego stopnia, że wymieniono mu akumulator za darmo.
Hyundai Ioniq 5 z największym przebiegiem na świecie?
Zacznijmy od filmu. Jest w języku koreańskim, więc zamieszczone przez twórcę napisy mocno pomagają w jego zrozumieniu:
O ile dobrze rozumiemy, wspomniane 580 000 kilometrów przebiegu do dnia naprawy udało mu się wykręcić w ciągu 2,5 roku lub trzech lat. Nawet przy tym drugim, dłuższym przedziale czasu, daje to średnio 529 kilometrów przejeżdżane każdej doby, dzień w dzień. Zakładając zastosowania taksówkarskie i jazdę po południowokoreańskich metropoliach, wychodzi mniej więcej 16 godzin eksploatacji na dobę. Gdyby dojeżdżał do pracy drogami szybkiego ruchu, spędzałby w kabinie samochodu po 6 godzin dziennie.
W momencie wystąpienia awarii poprzednia bateria zgłaszała degradację na poziomie 13 procent (SOH: 87 procent). Wymiany dokonano w centrum badawczo-rozwojowym Hyundaia w Namyang, producent prawdopodobnie chciał się przyjrzeć degradacji ogniw. Właściciel miał sporo szczęścia, bo jest już daleko poza granicami gwarancji i samodzielna naprawa pakietu mogłaby go kosztować równowartość od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Nowy akumulator pozwala na pokonanie 430-450 kilometrów na jednym ładowaniu.
W samochodzie regularnie wymieniany był płyn hamulcowy i olej przekładniowy, o ile dobrze rozumiemy, nie zmieniał płynu chłodniczego, bo nie widział takiej potrzeby. W ostatnim okresie uszkodzeniu uległo ICCU, z którym problemy są plagą w elektrycznych Kiach i Hyundaiach. Przez to posiadacz Ioniqa 5 nie może go ładować z AC. Ale i w przeszłości się nie ograniczał, uzupełniał energię na szybkich stacjach ładowania DC, do 100 procent zresztą. Poza mówi o jednorazowym wystąpieniu trybu awaryjnego i nie mówi o żadnych dodatkowych awariach.