Interesująca informacja. Nissan, JVCKenwood i 4R Energy stworzyły prototypowy magazyn energii zbudowany w oparciu o moduły baterii ze starych Nissanów Leafów. Magazyn jest przenośny, niezbyt tani i pokazuje nam, gdzie mogą znaleźć zastosowanie te ogniwa Li-ion ze starych aut elektrycznych, które nie zostaną przeznaczone do recyklingu. Może z czasem doczekamy się magazynów wielkości zmywarek, do zabudowy, które będzie można tanio ładować w nocy, by rozładowywać je w ciągu dnia?
Przenośny magazyn energii z baterii Nissana Leafa
Przenośna bateria waży 14,4 kilograma i powstała ponoć w oparciu o dwa moduły baterii Nissana Leafa ZE0 (I generacji). Każdy z modułów w Leafie miał 3,8 kilograma, zostaje nam więc 6,8 kilograma na przetwornicę i obudowę. Sumaryczna pojemność czterech ogniw wchodzących w skład modułu wynosiła 0,49 kWh, więc przy dwóch modułach mamy niecałe 1 kWh energii w niezbyt poręcznym pudle. To gęstość zbliżona do typowego akumulatora samochodowego 12 V, ale bez dodatkowego osprzętu.

Wnętrze baterii Nissana Leafa ZE0 z widocznymi modułami (c) Benjamin Nelson / YouTube
W urządzeniu zamontowano dwa gniazdka sieciowe w standardzie japońskim, po dwa porty USB-A i USB-C, gniazdo zapalniczki 12 V i coś, co wygląda jak gniazdo ładowania urządzenia. Cenę magazynu energii ustalono na poziomie 170 500 jenów, równowartość 5 000 złotych, przenośna bateria jest na etapie produkcyjnego prototypu, na razie nie zaplanowano wychodzenia z nim poza rynek japoński, informuje agencja Associated Press (źródło).
Zgodnie z deklaracją twórców magazynu, sprzęt powstał ze starych akumulatorów Nissana Leafa. Mogło być więc tak, że samochód przestał nadawać się do jazdy, bo stracił połowę kresek pojemności. Po rozebraniu baterii część ogniw nadawała się tylko do recyklingu (C-grade, kategorii C, najbardziej zużyte) i tam została skierowana. To o nie troszczył się BMS pokazując znikomy zasięg auta.
Ale z deklaracji producentów wiemy, że w akumulatorach starszych elektryków są też ogniwa B-grade (średnio zużyte), do zastosowania właśnie w magazynach energii. Są też te niemal nienaruszone, A-grade, które mogą ponownie trafić do aut.
Nie przegap nowych treści, OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:Jeśli chcesz wynagrodzić Czytelników, którzy są niezawodni w niesieniu pomocy na Forum Elektrowozu, możesz kupić Teslę korzystając z któregoś z tych linków polecających: 7/ nabrU, 8/ ciastek, 9/ ELuk.
Zasady zabawy znajdziesz TUTAJ.