Nissan zamierza w 2026 roku wprowadzić na rynek „przystępne cenowo” V2G, technologię dwukierunkowego przepływu energii między siecią energetyczną i baterią auta elektrycznego. Samochody będą potrafiły podzielić się energią zarówno przy prądzie przemiennym (AC), jak i stałym (DC), ale w pierwszym kroku pojawi się obsługa prądu przemiennego. V2G trafi najpierw do oferty w Zjednoczonym Królestwie, na najbardziej rozwiniętym pod tym względem rynku na świecie. Później zadebiutuje w innych krajach europejskich „i poza nimi”.
Nissany bez Chademo z V2G w 2026 roku. Najpierw nowy Nissan Leaf?
Nissan był jedną z pierwszych firm, które wprowadziły na rynek V2G – technologia pojawiła się w Nissanie Leafie ZE0 już w minionej dekadzie. Ale Leaf wyposażony jest w port Chademo, który stopniowo znika z europejskiego rynku, ponadto skorzystanie z V2G wymagało użycia specjalizowanego wallboksa-ładowarki kosztującego dziesiątki tysięcy złotych (ceny ówczesne). W efekcie technologia nie wyszła poza instalacje prototypowe i eksperymentalne, chociaż naszemu Czytelnikowi elektryk… opłacał rachunki za prąd i gaz.
Technologia V2G ma wrócić do samochodów elektrycznych Nissana z portami CCS w 2026 roku. Pojawi się w wybranych modelach, oceniając po zdjęciu i dacie, będą to Nissan Ariya jako sztandarowy produkt firmy oraz nowy Nissan Leaf ZE2, kolejna generacja auta, tym razem zbudowana na wspólnej platformie Aliansu, przedstawiana jako koncepcyjny Nissan Chillout. Dwukierunkowa ładowarka pokładowa samochodów ma zostać uzupełniona dwukierunkowym wallboksem, by stworzyć system kompatybilny z rynkiem brytyjskim.
Urządzenie ma być dostępne w cenie zbliżonej do wallboksów jednokierunkowych i zarządzane z poziomu aplikacji mobilnej. Producent szacuje, że użycie rozwiązań dwukierunkowych może obniżyć koszty ładowania samochodu elektrycznego o 50 procent oraz zmniejszyć o 30 procent emisje dwutlenku węgla [z energetyki]. System będzie początkowo działał z wykorzystaniem prądu przemiennego, chociaż docelowo ma być uniwersalny, funkcjonować również z prądem stałym (DC).
Nota od redakcji Elektrowozu: coraz większa liczba producentów integruje obsługę V2G. Potrzebujemy jeszcze tylko dwukierunkowych stacji ładowania i, przede wszystkim, chęci operatorów, by się tym zająć. W Polsce z tym ostatnim jest kłopot…