Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Najwięksi producenci baterii do samochodów elektrycznych: 1/ CATL, 2/ BYD, 3/ LG Energy Solution [wyniki 2023]

Portal CnEVPost przygotował zestawienie największych producentów ogniw litowo-jonowych do samochodów elektrycznych. Na pierwszym miejscu z udziałem wynoszącym 36,8 procent uplasował się chiński CATL. Drugi BYD, też chiński, obsłużył 15,8 procent rynku, w dużej części za sprawą faktu, że BYD produkuje wyłącznie auta elektryczne i hybrydy plug-in i był w 2023 roku na drugim miejscu w kategorii BEV-ów (źródło). Tylko te dwie firmy z Państwa Środka obsłużyły ponad połowę branży.

Najwięksi producenci baterii Li-ion: Chiny i długo nic

Ranking dla roku 2023 prezentuje się następująco (źródło):

  1. CATL (Chiny) – 36,8 procent,
  2. BYD (Chiny) – 15,8 procent,
  3. LG Energy Solution (Korea Południowa) – 13,6 procent,
  4. Panasonic (Japonia) – 6,4 procent,
  5. SK On (Korea Południowa) – 4,9 procent,
  6. CALB (Chiny) – 4,7 procent,
  7. Samsung SDI (Korea Południowa) – 4,6 procent,
  8. Gotion High-Tech (Chiny) – 2,4 procent,
  9. Eve Energy (Chiny) – 2,3 procent,
  10. Sunwoda (Chiny) – 1,5 procent,
  11. Inni – 7 procent.

Jak obliczył południowokoreański SNE Research, w całym 2023 roku firmy z branży motoryzacyjnej potrzebowały 706 GWh ogniw, co oznacza wzrost o 38,6 procent w stosunku do 509 GWh ogniw w roku poprzednim. CATL jest dominatorem, obsługuje marki chińskie, ale też amerykańskie (Tesla), niemieckie (Mercedes, Porsche Macan) czy europejsko-amerykańskie (Stellantis). Spośród przedsiębiorstw w branży chwalących się postępami, CATL miał w 2023 roku zdecydowanie największe sukcesy: skonstruował ogniwa do samolotów ze skompresowanym elektrolitem, wprowadził też na rynek ogniwa LMFP, litowo-manganowo-żelazowo-fosforanowe, które wytrzymują ładowanie z mocą do 4 C.

BYD, jak wspomnieliśmy, mocno wyskoczył do góry za sprawą swojej macierzystej marki, ale powoli winduje go też Tesla Model Y, najpopularniejszy samochód na świecie według wyliczeń Jato Dynamics. LGES obsługuje marki europejskie, południowokoreańskie i amerykańskie, choć ta kooperacja musiała ucierpieć przez wpadkę z marszczącymi się elektrodami. Firmie nie pomogły też ceny, nieoficjalnie mówi się, że to właśnie one sprawiły, że Kia przeszła w Niro EV na baterie CATL.

Panasonic liczy się niemal wyłącznie dzięki Tesli, która zresztą stopniowo od niego ucieka.

Nota od redakcji Elektrowozu: ta lista jest interesująca. Bateria jest kluczowym elementem samochodu elektrycznego, tymczasem na liście jest zaledwie jedna firma wytwarzająca ogniwa Li-ion ORAZ samochody (BYD). Tymczasem lista największych producentów silników spalinowych – a więc kluczowego elementu aut spalinowych – to 1/ Toyota, 2/ Volkswagen AG, 3/ General Motors, 4/ Ford, 5/ Honda, 6/ Stellantis, 7/ Mercedes, 8/ BMW AG.

Czy ten ranking z górnej części artykułu za dziesięć lat będzie wyglądał zupełnie inaczej?

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]
Exit mobile version