Od kilku dni korespondujemy z Czytelnikiem, Panem Piotrem. Kupił pierwszego elektrycznego DS 3 w kraju, jest lekko zaskoczony faktem, że samochód zgubił już aż 7 procent fabrycznej pojemności baterii. O tak dużych spadkach rzadko kiedy słychać, konkurencyjne Renault Zoe ma baterię chłodzoną powietrzem, a wypada znacząco lepiej

Śródtytuły, wstęp i zakończenie pochodzą od redakcji. Artykuł opiera się na korespondencji z naszym Czytelnikiem, ale zawiera liczne streszczenia i próbę wyjaśnienia sytuacji. Wszystkie zdjęcia są ilustracyjne, samochód Czytelnika przebywa obecnie w serwisie.

15-miesięczny elektryk i spora degradacja

Pan Piotr napisał do nas w zeszłym tygodniu. Po 1,5 roku zaczął mieć wrażenie, że DS 3 E Tense zgubiło prawie 20 procent zasięgu. Mniej więcej w tym samym czasie zrobiło się zimno, zasugerowaliśmy więc związek z ochłodzeniem. Stwierdził, że to nie to, bo jest świadomy wpływu niższej temperatury na możliwości baterii.

Bateria DS 3 E-Tense – tak jak całej reszty samochodów dawnej Grupy PSA opartych na platformie eCMP – powinna mieć 45 (50) kWh pojemności, czyli 45 kWh pojemności użytecznej przy 50 kWh pojemności całkowitej. Tak jest w teorii, tak wynika z deklaracji przedstawicieli dawnej Grupy PSA, choć tej liczby nie podali pracownicy DS. Ale NIE ZAWSZE jest tak w rzeczywistości.

Z pomiarów Bjorna Nylanda wychodzi, że samochody z dokładnie tym samym zespołem bateryjno-napędowym mogą mieć od 40,9 do 45 kWh. I czort wie, co wpływa na tę liczbę:

Nasz Czytelnik się dziwił, bo jego samochód przy średnim zużyciu wynoszącym 16,6 kWh powinien pokonywać 260 kilometrów, a przejeżdżał zaledwie 200. „Kiedyś tak to nie wyglądało”, podsumował. Z dokonanego właśnie przez serwis pomiaru wynika, że w ciągu tych 15 miesięcy eksploatacji auto straciło 7 procent pojemności baterii, czyli z wspominanych przez Czytelnika około 43,2 kWh (=16,6 x 2,6) zostało około 40,1 kWh.

Auto nie jest eksploatowane szczególnie intensywnie, samochodem na odcinku około 15 kilometrów w jedną stronę jeździ Żona naszego Czytelnika, bo on sam korzysta z Mercedesa EQC. W 15 miesięcy DS 3 E Tense pokonał 28 tysięcy kilometrów. Pojazd ładowany jest głównie w domu z wallboksa, dwa razy w miesiącu podpinany jest do szybkiej ładowarki CCS.

O co może chodzić? Domysły, zgadywanki, szczątkowe wnioski

Zanim przejdziemy do wniosków, streśćmy wady DS 3 E Tense, o których wspomniał nasz Czytelnik: trzy razy naprawiano stukot przy kierownicy, wymieniono sprężarkę klimatyzacji, od dwóch miesięcy samochód nie grzał i właśnie okazało się, że zgniła jakaś wiązka elektryczna. Ogólnie usterek jest sporo jak na tak młode auto, ale serwis DS w Gdańsku dość szybko reaguje i usuwa problemy.

DS 3 E-Tense na stacji ładowania Ionity (c) Bjorn Nyland / YouTube

Ta „zgnita wiązka” może być pierwszą wskazówką, że gdzieś uciekała energia. Być może grzałka działała lokalnie, ale ciepłe powietrze nie było tłoczone do kabiny. Różnica temperatur między zadaną a zmierzoną się nie zmieniała, dlatego obwód grzejny funkcjonował z maksymalną mocą zużywając więcej energii niż zwykle? To mogłoby tłumaczyć gorsze zasięgi obserwowane przez naszego Czytelnika, skoro zasięg 200 kilometrów Peugeot e-2008 innego naszego Czytelnika miał przy -10 stopniach Celsjusza!

Oczywiście to tylko gdybanina, więcej dowiemy się po naprawie. Na pewno 7 procent pojemności baterii utracone w nieco ponad rok to sporo, takich zjazdów nie notowały żadne auta ze znacznie słabszymi systemami chłodzenia (np. Leaf czy Zoe). Podobna wartość przytrafiła się natomiast intensywnie eksploatowanemu Volkswagenowi ID.3 – i to przy zbliżonym przebiegu!

Aplikacje mobilne do pomiaru degradacji aut Grupy PSA

Niestety, nie znaleźliśmy jeszcze w internecie wypowiedzi właścicieli o konkretnych spadkach pojemności dla Corsy-e, Peugeota e-208, Citroena e-C4, DS 3 E-Tense itd., bo samochody są na rynku nieco ponad rok. Dane będą się dopiero pojawiać.

Na forum SpeakEV znaleźliśmy aplikację Power Cruise Control (Android TUTAJ, iOS TUTAJ; wymaga specjalnego adaptera OBD II), która pozwala na sprawdzenie, czy stan baterii wynosi 100 procent. EVNotify nie działa ze względu na zamknięte API dawnej Grupy PSA, prace nad obsługą trwają.

A może Wy macie samochód oparty na platformie eCMP? Może właśnie trafia na pierwszy przegląd do serwisu? Jaki ma zasięg przy obecnych temperaturach, jaką ma degradację baterii?

Nota od redakcji www.elektrowoz.pl do osób nieposiadających elektryka: domyślamy się, że duże spadki pojemności, o których ostatnio piszemy, mogą wzbudzać w Was lekkie obawy. Pamiętajcie, że to tylko ewenement, do mediów zawsze w pierwszym rzędzie trafiają informacje o tym, że coś nie działa, coś jest źle, coś się psuje. Nie wyrabiajcie sobie opinii na podstawie pojedynczych raportów.

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 0 głosów Średnia: 0]