Sila Nano, producent krzemowych anod do ogniw Li-ion, pochwalił się, że Mercedes wprowadzi na rynek samochód elektryczny wykorzystujący technologię Sila Nano. Auto ma trafić do oferty w połowie dekady, zastosowane w nim ogniwa powinny osiągnąć gęstość energii wynoszącą „ponad 0,8 kWh/l”.

Mercedes EQG (?), krzemowe anody, gęstość energii poza wartością graniczną?

Wspomnianą wartość 0,8 kWh/l (800 Wh w litrze ogniw) uważa się obecnie za granicę możliwości współczesnych ogniw Li-ion z ciekłymi elektrolitami, tymczasem przedstawiciel Sila Nano mówi o jej przekroczeniu i o podbiciu gęstości najlepszych współczesnych ogniw o 20-40 procent (źródło) – i to już za trzy lata. Możemy na tej podstawie wnioskować, że technologia jest gotowa lub że trwają jej finalne testy i będzie gotowa nie później niż w 2023 roku.

Ogniwa o większej gęstości energii pozwolą Mercedesowi na zastosowanie pojemniejszych baterii. W normalnym samochodzie przełożyłyby się na większe zasięgi, tymczasem w wypadku elektrycznej G-klasy umożliwią osiągnięcie sensownych zasięgów, ponieważ w tym modelu nie ma absolutnie niczego, co byłoby zoptymalizowane pod kątem niższego zużycia energii:

Sila Nano nie wytwarza ogniw, zajmuje się wyłącznie anodami, więc pozostałą część ogniwa (katodę, elektrolit, opakowanie) będzie musiał dostarczyć ktoś inny. Mercedes współpracuje obecnie z Farasisem i CATL, ale w 2025 roku planuje wprowadzić na rynek trzy nowe architektury samochodów elektrycznych, w których wykorzysta stworzone przez siebie zespoły napędowe oraz ogniwa produkowane we własnych fabrykach. Zanosi się więc na to, że elektryczna G-klasa/Mercedes EQG będzie jednym z pierwszych przedstawicieli pojazdów nowej fali.

Jeśli jako ludzie nie wywołamy kolejnej katastrofy (była Zaraza, jest Wojna, następny w kolejce wypada Głód), to rok 2025 zapowiada się wyjątkowo ciekawie. QuantumScape powinno zacząć wtedy masowo produkować ogniwa ze stałym elektrolitem dla koncernu Volkswagena (czytaj: Porsche), Tesla powinna wytwarzać ogniwa 4680 pełną parą, Mercedes będzie dysponował ogniwami o wysokiej gęstości z krzemowymi anodami, BMW wprowadzi na rynek Neue Klasse i będzie po pierwszych eksperymentach z ogniwami solid-state.

Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: jeśli firma chwali się tylko wolumetryczną gęstością energii (kWh/l), a nie podaje gęstości grawimetrycznej (kWh/kg), to znaczy, że ogniwa z anodami Sila Nano mogą być cięższe niż współczesne ogniwa Li-ion.

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]