Organizacja CharIN, która zajmuje się promowanie standardu CCS, opublikowała plany dotyczące integracji V2G. V2G – VehicleToGrid, Samochód-do-sieci-energetycznej – to zbiór rozwiązań, które umożliwiają wykorzystanie energii zgromadzonej w baterii samochodu z powrotem w sieci, na przykład użycie baterii auta jako magazynu energii dla elektrowni.
Chademo kontra CCS: Europa wreszcie ruszyła w wyścigu o V2G
Dotychczas jednym złączem (systemem ładowania*), które kompleksowo obsługiwało V2G, było japońskie Chademo. Dlatego we wszelkich testach związanych z wykorzystaniem baterii samochodu do zasilania na przykład domów używano Nissana Leafa lub Mitsubishi Outlandera – czyli dwóch najpopularniejszych aut ze złączem Chademo.
> Nissan: V2G? Nie chodzi o to, żeby rozładować komuś baterię
Złącze (system ładowania) CCS było daleko w tyle. Mówiło się, że V2G pojawi się w wersji CCS 3.0, ale kiedy zadebiutuje edycja 3.0 standardu – tego nie wiedział nikt. Sytuacja właśnie się zmieniła.
CharIn – organizacja, w skład której wchodzi Audi, Volkswagen, Volvo, ale też Tesla czy Toyota – poinformowała, że już w 2019 roku zaprezentuje V2G opisywane w standardzie ISO/IEC 15118 z użyciem naściennych stacji ładowania. Następnie:
- do 2020 roku pokaże V1G (Ładowanie kontrolowane), czyli możliwość sterowania ładowaniem przez operatora system elektroenergetycznego (najwyższy priorytet), stacji ładowania, właściciela samochodu czy system zarządzania poborem energii w domu,
- do 2020 roku pokaże V1G/H (Współpraca przy ładowaniu), czyli możliwość ustalania warunków ładowania na linii samochód-naścienna stacja ładowania (EVSE) z uwzględnieniem kosztów energii, nadchodzących potrzeb użytkownika czy ograniczeń sieci; negocjacje mają w dużej części przebiegać automatycznie, bez udziału właściciela samochodu,
- do 2025 roku pokaże V2H (Ładowanie dwukierunkowe), czyli możliwość przepływu energii do baterii samochodu oraz z niej, z automatycznym sterowaniem wynikającym z zapotrzebowania, obciążenia sieci czy przyczyn ekonomicznych, z obsługą działania poza licznikiem (ang. Behind The Meter), czyli bez wymiany energii z siecią elektroenergetyczną,
- do 2025 roku pokaże V2G (Ładowanie zagregowane), czyli współdziałanie samochodu i naściennej stacji ładującej (EVSE) w celu wykorzystania energii w domu, ale też w odniesieniu do potrzeb sieci elektroenergetycznej (ang. in Front of The Meter) czy producenta energii, nawet na obszarze województwa czy kraju.
Dotychczas producenci samochodów zrzeszeni w organizacji CharIn bardzo sprawnie wdrażali nowe wersje CCS oraz szybko dochodzili do porozumienia w kwestii rozszerzeń standardu. Dlatego spodziewamy się, że powyższe daty „do” są latami, w których nie tylko zobaczymy nowe funkcje, ale też na rynku pojawią się samochody, które będą je obsługiwały.
*) Posługując się terminem „system ładowania” chcemy podkreślić, że CCS czy Chademo to nie tylko kabel i wtyczka, ale zbiór protokołów komunikacyjnych, które decydują o możliwościach rozwiązania
Zdjęcie otwierające: europejska Tesla Model 3 z widocznym gniazdem ładowania CCS (c) Adam, Berlin