Prime Planet Energy & Solutions to powstałe w roku 2020 joint-venture Toyoty i Panasonica. Początkowo zapowiadano, że będzie wytwarzało ogniwa i baterie do samochodów elektrycznych. Teraz wiadomo już, że pierwsza linia montażowa posłuży do wyposażenia w baterie około 500 tysięcy hybryd rocznie.
Toyota + Panasonic = jeszcze więcej hybryd
Prime Planet Energy & Solutions stworzono, by wytwarzało prostopadłościenne ogniwa Li-ion do samochodów Toyoty. Nie znamy jeszcze ich chemii (NCA? NCM? LiFePO4?), rozumiemy natomiast, dlaczego wybrano ten, a nie inny kształt. Panasonic nie może bowiem na razie produkować ogniw cylindrycznych na potrzeby firmy z branży motoryzacyjnej.
Zabrania mu tego umowa z Teslą.
Do joint-venture Panasonic włączył część swoich pracowników oraz zakłady w Chinach i fabrykę w regionie Tokushima (Japonia). Do 2022 roku w tej ostatniej ma powstać nowa linia produkcyjna, która będzie wytwarzać baterie do około 0,5 miliona hybryd rocznie. Jeśli założymy, że będą to stare, „samoładujące” hybrydy (HEV) i hybrydy plug-in (PHEV) w proporcji 9:1, to możemy oszacować, że moce wytwórcze wszystkich linii od kilkunastu do kilkudziesięciu GWh rocznie.
Ogniwa i baterie mają powstawać na potrzeby Toyoty, ale też innych japońskich producentów aut, w tym Mazdy, Subaru czy Hondy.
Oprócz prac nad klasycznymi ogniwami litowo-jonowymi, Toyota ma zamiar specjalizować się w segmencie ogniw ze stałym elektrolitem (solid-state). Japońska firma spodziewa się, że zostaną one skomercjalizowane już w 2025 roku:
> Toyota: Baterie solid-state wejdą do produkcji już w 2025 roku [Automotive News]
Toyota ma 51 procent udziałów w Prime Planet Energy & Solutions. Joint-venture zatrudnia obecnie 5 600 osób (źródło PDF), wliczając w to pracowników w Państwie Środka.
Zdjęcie otwierające: ogniwa prostopadłościenne (ang. prismatic) Prime Planet Energy & Solutions oraz pakiet baterii tej samej firmy (c) Prime Planet Energy & Solutions